Inga torrbollar här inte

DSC_0011 (800x571) (2)

Häromdagen var det något slags extrapris på chokladbollar på min mataffär. Jag köpte inga, men det gav antagligen upphov till det plötsliga suget att baka egna hemma på kvällen. Och som jag lyckades! Godaste nånsin! Brukar aldrig tycka att de hemmagjorda lyckas klå de på kafé. De brukar i värsta fall bli ena riktiga torrbollar.

Så, vad var grejen? Jag har spekulerat i detta och kommit fram till några saker (Mmm riktiga viktigheter kräver sin djupanalys):

1. Jag tog aningens lite mer smör än i receptet, aningens mindre socker och framförallt mer kaffe. Jag använde ett recept från klassiska Sju sorters kakor.

2. Jag vispade smör, socker, vaniljsocker och en skvätt kaffe riktigt smetigt innan jag tillsatte kakaon och havregrynen. Det här tror jag var den viktigaste aspekten. Framförallt att hälla i lite kaffe redan här och verkligen vispa det krämigt.

3. Jag använde ”Fina havregryn”, som inte var lika grova som de vanliga. Inget jag hade gått och köpt på eget bevåg, men häromdagen var jag på Underbara Claras Drömmorgon i Saltå Kvarns butik på Söder. (Hon intervjuade Annakarin Nyberg, som har skrivit Digitalt Entreprenörskap. Mycket intressant och inspirerande.) Hur som helst, fick jag med mig en goodiebag därifrån, med bland annat just dessa havregryn, som alltså kom mycket väl till pass. Men jag tänker att en också skulle kunna mixa sönder vanliga havregryn separat för att sedan få till den där släta smeten.

Smeten blev väldigt… smetig. Så den fick stå i kylan på balkongen, medan jag nattade barn och sen var den alldeles lagom att rulla ihop. Jag var i vilket fall inte jättemotiverad att rulla kletiga chokladbollar med en trött 1,5-åring precis innan nattning. Särskilt inte dessa med sitt extra kaffe. Ytterligare ett tips är förresten att rulla dem snabbt – risken är annars att en hinner käka upp smeten innan det blir några bollar.

Ha en härlig fredag! Efter jobbet ska jag äntligen på yoga igen. Har missat någon vecka. Måste alltid välja bort något, känns det som, för att hinna med. Men ikväll ska jag yoga med en vän och får in både socialt häng, träning och nedvarvning på samma gång.

Lämna en kommentar