Mina fem. Vilka är dina?

I perioder har jag för mycket kontakt med personer som inte tycker så värst mycket om mig. Då är det lätt att bli förvirrad och osäker och undra om en kanske borde vara, tycka och finnas lite mindre. Därav den tysta bloggen. Men nu har jag fyllt på med händelser och personer som ger mer än de tar och känner återigen det där pirret i maggropen – av livet. Jag gillar att plocka ut några favoriter, stort som smått för att förstärka magpirret lite extra och mota undan det andra. Här är mina fem favoriter just nu. Vilka är dina?

DSC_0003 (3) (800x535)

Skållade mandlar i påse. VEM har tid att stå och förlösa alla femtielva mandlar som krävs för hela decembers glöggande?

DSC_0157 (2) (800x534)

Juleljusa fönster. Och tallkottsgirlang med glitter som barnen har plockat och tillverkat.

DSC_0196 (800x565)

Det stora i att kavla den första degen.

DSC_0555 (531x800)

Först skräcken i att upptäcka att allt har blivit alldeles för tyst och att sen hitta en liten person uppkrupen i sin säng, djupt försjunken i en bok.

DSC_0056 (2) (800x581)

Tomtegröt med saffran och russin. Med kanel och gräddig mjölk.

8 thoughts on “Mina fem. Vilka är dina?

  1. 1) Julkalendern på SVT Play, alltså hur bra är den inte?
    2) Att skapa våra första gemensamma jultraditioner i vårt första gemensamma hem.
    3) Att sitta och stirra på vår fantastiska julgran. Jag ÄLSKAR att ha julgran.
    4) Färska julblommor överallt.
    5) Torkade persiska minifikon. Eller jag hade bara en påse och nu är den slut men de var så SJUKT goda. Måste ta mig till hötorgshallen och se om jag kan hitta nåt liknande.

  2. 1.julpysslandet med min 4-åring
    2. Polkagrisbiscotti
    3. Cyklamen – ny favvo som julblommor
    4. Julkalendern på svt och tillhörande sagogrynets resa-spel-app! Vilka mysiga morgnar vi har haft 🙂
    5. De söta små tänder i överkäken på min lilla som håller på att komma fram.

    • Låter härligt! Doftar cyklamen mycket? Jag har noll koll, men lite känslig för blommor som doftar, vilket ju kan vara trist. Och vill gärna hitta fler fina, som inte sticker i näsan.

      • Nej cyklamen doftar inte alls. Kan vara lite svåra tycker vissa men om de trivs hos en är de lätta att ha. Man får inte ha dem för varmt t ex ovanpå element och eller i direkt solljus. Gillar iskallt vatten eller isbitar (coola alp-blommor!) 🙂

Kommentera

