En röd liten pärla

En del förstår inte vikten av rätt barnvagn, men det är faktiskt med vagnar som med bilar – att en ska köra dem ofta och långt under flera års tid. Vagnen ska uppfylla en hel rad med krav på körkänsla, bekvämlighet och säkerhet. Den ska vara lätt att få in i bilen, upp för trappen, in i hissen, få plats i hallen. Och den ska gärna vara snygg – vem vill köra runt en rostig gammal kärra med slitna hjul? I vagnen ska det dessutom vara bekvämt att sova middag, kanske flera timmar om dagen i något års tid. Jag skulle lätt kunna räkna upp en hel rad ytterligare viktigheter.

Jag har inte haft så många vagnar, men har valt de flesta med omsorg. Utom nr två, en sliten Emmaljunga med värdelös fjädring. Hopplöst att bära lattemuggen i ena handen och försöka trycka upp vagnen över trottoarkanten med den andra. Hävkraften var ca noll. Numera har jag en Babyjogger City Mini GT. Som namnet antyder, en mycket smidig, sportig och modern liten sak. Praktisk, genomtänkt i detalj, lättkörd, tar ingen plats alls, går att fälla ihop och bära med en hand samtidigt som en har barnet på höften. Mycket nöjd. Det negativa är att den inte har uppfällbart fotstöd, varpå barnets fötter hänger ner och kan få dålig cirkulation och bli kalla. Barnet kan dessutom bara åka framåtvänt.

Så, nu har jag fått hem en fullkomlig kontrast att komplettera med. Kostade nästan ingenting, förvånansvärt smidig för att vara en äldre modell, fyrhjuling, fotstöd och framförallt kan jag ha Saga vänd mot mig – vissa dagar känns det verkligen som vi behöver den extra kontakten och framförallt om vi ska gå runt i tex ett köpcentrum en längre stund, där hon blir alldeles överröst av intryck – då vill jag att hon ska kunna spegla sig i mig och få hjälp att sätta ord på allt som händer runt omkring. Men framförallt är jag alldeles kär i den här nygamla lilla Brio-vagnen för det röda chassit. Tycker att den är alldeles bedårande.

DSC_0014 (800x590)

DSC_0036 (800x571)

2 thoughts on “En röd liten pärla

  1. Jag förstår att du är förtjust! Oj så fin vagn. Blir alldeles väldigt avundsjuk 🙂
    Och tummen upp för att sitta mot föräldern, för många småttingar åker framåt…

    • Ja jag vill ju helst ha henne vänd mot mig. Men i åldern hon är nu känns det bra med en mix. Ibland vill hon verkligen bara titta framåt och ha koll på storebror framför vagnen. Den här nya har jag faktiskt inte vågat mig ut med, det har regnat och slaskat så. När den väl blivit lite skitig blir det nog lättare. Eller om det kommer ordentligt med ren snö snart!

Kommentera

