Dags att spackla både hem och hjärta

Jag tänker att det ligger något i det där med feng shui, att det finns ett samband mellan hur ens hem och ens kropp och själ mår. Skrämmande tanke, om jag för tillfället ser mig omkring. Men kanske hänger det ihop med att jag häromdagen fick frågan om jag kanske borde ta någon slags psykbrytmedicin. Nej tack, men gärna ett recept på sömn och mat serverad och klar. Tänk vad mycket bättre det vore om det funkade så. Jag tror att det skulle laga ganska många människor. Men hur som helst, så illa är det faktiskt inte. Men det har varit några mindre peppade veckor. Men jag är nog ungefär bäst i världen på att bita ihop och styra upp och komma igen, så det är väl bara att göra´t. Så idag har jag bara jobbat det nödvändigaste och sedan använt min barnfria dag till små renoveringsprojekt.

När en relation spricker ungefär samtidigt som förlossningsvärkarna börjar finns det av förklarliga skäl inte jättemycket utrymme att piffa sitt hem eller ta hand om sig själv den närmaste tiden därefter. Men bättre sent än aldrig, så idag ganska precis 1,5 år senare, har jag spacklat igen de fulaste och största gamla sprickorna och borrhålen från mitt tidigare liv, och promenerat i morgonsolen och proppat kroppen full med braiga saker. Jag bor i hyresrätt och brukar inte renovera varken kök eller hus, men ni som gör det kan gärna upplysa mig om hur en egentligen ska göra när en spacklar igen borrhål och sånt. Men jag känner mig rätt nöjd med att det i alla fall inte finns några hål längre. Det speglar nog mig själv rätt bra tänker jag – lite märkt av det som varit och lite halvskabbig, men i det stora hela ändå helare och gladare i själen än förr.

DSC_0072 (800x553)

Stress, sömnbrist och tidigare amning tär ju på hela kroppen, men här är lite bra grejer, som gissningsvis kommer få både hud, hår och humör på topp.

DSC_0060 (800x527)

Ett hål i taket (fönsterkarmen?). Inte så snyggt än så länge, men det är i alla fall inget hål längre. Gissar på sandpapper och lite färg, vad tror ni om det?

DSC_0064 (800x532)

Lite nostalgikänsla, ser lite ut som sådant där kludd jag satte upp posters med på 90-talet. Hur som helst, ett steg till att lära mig renovera hus. Bra, för när jag har en tjockare plånbok tänker jag ha mitt eget torp (så jag har någonstans att samla alla fina loppisfynd) och jag tänker att det kommer vara ett lagom skabbigt och väldigt charmigt torp, som gissningsvis behöver lite kärlek och spackel.

Men nu ska jag plocka upp alla femhundraelva gamla smutsiga strumpor i familjens alla storlekar och sen gå och köpa sushi. Ytterligare kärlek till både hus och kropp.

Ha en härlig helg!

6 thoughts on “Dags att spackla både hem och hjärta

  1. Vad har du för spackel vännen? Det finns vitt så kallat ‘finspackel’ som kan vara bättre för just att fixa småsprickor osv. Tror inte det kostar så många kronor med en sån tub. Och så kan du använda en stekspade eller osthyvel för att jämna ut spacklet om du inte har en spackelskrapa (eller en degskrapa om du har en sån). Sen behöver du sandpapper, köp ett halvgrovt och ett lite finare.

    Det kan vara bra att spackla en gång till med finspacklet efter att du sandpapprat första gången (med det grövre pappret), och sen när det torkat så kan du sandpappra igen med det finare pappret.

    Sen behöver du nån pytteliten burk med lämplig färg/färger. Det brukar gå att få färgprover gratis på färghandlar, det kanske vore bra? Om man säger att man ska ha det som just färgprov, det vill säga… 😉 Till fönsterkarmen ska det vara blank lackfärg, till väggen ska det bara matt. Köp ett paket billiga målarfärgspenslar, det är bra för att måla småpill.

    Herregud så mkt jag kan om renovering helt plötsligt. Märkligt vad man lär sig av livet. Själv är jag mkt pepp på att åka hem och inspektera vårt nykaklade badrum, yay!

    Kram vännen, hoppas du får en fin helg.

    • Tack för alla tips där! Jag hittade ett grått(som du ser) så kallat väggspackel i ett skåp här hemma, som är allt annat än nytt och som jag definitivt inte införskaffat själv, men jag har inga hål i väggen längre. Men utifrån det du skriver gissar jag att jag, när det har torkat, ska sandpappra och sen spackla med ett nytt finspackel och sen sandpappra igen innan jag målar lite. Man kanske kan måla med akrylfärger? Det har jag ju. Det är ju så små ytor. Fast inte på fönsterkarmen då, där behöver det nog vara riktig färg. Tack ❤

      • Precis så menar jag, sandpappra, spackla med nytt finspackel, sandpappra igen och sen måla. På väggen går det jättebra med akrylfärg. Du kan alltid testa det lite på en liten yta på fönsterkarmen också, ser det dåligt ut är det ju bara att måla över med riktig färg sen.

  2. Anna du är en sån förebild för oss (ofta trötta) mammor! Jag blir imponerad av ditt driv och hur du liksom reser på dej och kämpar vidare varje gång. Jag vet vilket enormt lass du drar helt själv och hur tungt det måste kännas ibland, herregud – jag känner ju för att halvt bryta ihop efter att jag haft tre kvällar i sträck själv med båda barnen. Och du gör det varje dag! Plus jobb! Ja det var väl det jag ville säga, du imponerar och inspirerar verkligen med din ”allt-är-möjligt” inställning i vardagen. Stor kram till dej!

Kommentera

