Ge ungarna verktyg att vara jobbiga

I morse hade barnen och jag en sådan där speciell morgon där jag kom upp i tid och hade frukosten klar när de vaknade. Vi hade tid att filosofera över livet ihop och jag att dricka kaffe och lilla barnet att kasta tallriken i golvet och över bordet och i riktning diskhon(alltid något!). Och då passade vi även på att läsa delar av barnkonventionen. Sådant där som en kommer sig för att göra varje morgon, eller hur? Jag råkade hitta en förenklad version igår natt när jag satt och jobbade, och kom på att jag inte hade informerat min 4-åring tillräckligt om hans rättigheter. Och sådär mitt i natten kan jag verkligen gå igång på sådant, så jag var eld och lågor i morse. Och det smittade av sig! Han lyssnade storögt och stolt över att han i sin roll som barn, är så viktig att det finns en hel barnkonvention som ger honom en massa rättigheter. Han blev genast engagerad och sen använde han den på sitt sätt inför läggdags, men nöjde sig inte med att bara kräva sina egna rättigheter, utan skulle även styra och ställa med mig. ”Borsta tänderna! Gå och kissa! Gå och lägg dig!” Och sådär höll han på. Och ja, det gav ju lite perspektiv. Är det så jag låter?!

Hur som helst, det jag kom att tänka på i natt, var att barnen ju måste ha koll på sina rättigheter för att ha en chans att protestera om någon behandlar dem fel. Och det jag önskar allra mest är att mina barn ska våga säga ifrån när de ser eller själva upplever något som är galet, att de ska våga ifrågasätta och våga vara jobbiga till tusen. Och jag tänker att chansen är större att de vågar det om de har lite på fötter, några slipade argument och vet att de har en hel massa rättigheter.

Rättigheter som bör vara svensk lag, men inte är det. Pinsamt.

Lite slumpartat fick jag just ikväll ett mejl från Unicef, som driver en kampanj för att barnkonventionen ska bli lag. Den slutar inom några dagar, så skriv på här nu direkt tycker jag!

Tillägg: Efter en fråga om var jag hittade den enkla versionen av barnkonventionen, så kommer här ett par lästips. Unicef har flera versioner på sin websida (kort, lång, lättläst).  Det finns också en bilderbok Alla barns rätt: En bilderbok om Barnkonventionen av Pernilla Stalfelt (2010). Jag har faktiskt inte tittat i den, men ska definitivt låna den på biblioteket nästa gång vi går dit.

2 thoughts on “Ge ungarna verktyg att vara jobbiga

Kommentera

