Stör inte radion! Recept på radiokaka

DSC_0008 (800x577)

Älskar radio!

Så då blev jag såklart helt lycklig när jag för ett tag sedan hittade ett recept på radiokaka. Och dessutom kuriosan att den kom till på (det gissningsvis underbara) 20-talet, när det blev tvunget att hitta på en tystäten och nästintill ljudlös kaka, som inte skulle störa när folk satt samlade kring radioapparaterna. Tänk om de hade hört ljudnivån kring vårt bord när barnen, jag och radion försöker överrösta varandra… Hos oss är det inte kakorna som stör, men häromhelgen slängde jag ändå ihop (ja den ser bokstavligen ihopslängd ut) denna klassiker enligt Buffés lite moderniserade recept. Ljuvligt är bara förnamnet. Och enligt min granne funkade den lika bra att äta framför tv:n!

DSC_0019 (800x549)

Skenet bedrar, den VAR GOD. Lite som chokladtryffel. Och jag skulle faktiskt gissa att min var snäppet godare än Buffés, eftersom jag nog hade lite färre och mer utspridda kex. Mer choklad! Runda Mariekex funkar hur som helst inte om en vill få kakan att se ut som en gammal radio, som i receptet här under.

DSC_0002 (2) (800x577)

Recept ur Icas Buffé nr 9-13. Bry er inte om mitt bläckkladd. Men 150 g kokosolja är ca 1,5 dl.

Viktigt att inte använda något fuskigt kokosfett i silverpapper från matbutiken. Det är både äckligt och rent hälsovådligt. Det finns äkta, kallpressad, god och dessutom hälsosam kokosolja i typ hälsokostbutiker och kanske även i vissa välsorterade mataffärer numera. Och den godaste av choklad ska det såklart vara. Well, det blev ingen superbillig kaka. Men god så det förslår!

Kommentera

