Underbara barnprodukter

Jag är trött till tusen efter en rolig dag på Underbara barn-mässan, som håller på hela helgen i Älvsjö. Tips på helgaktivitet! Superkul att få spana in smarta lösningar för barn och barnfamiljer och ett bra tillfälle att shoppa fina grejer till mässpriser. Jag såg det som både nöje och jobb att gå dit. Fick hänga en heldag med en härlig vän, på en arbetsdag dessutom. Bra fredag med andra ord. Dessutom skriver jag titt som tätt produktguider för Vi Föräldrar, så det var suveränt att få klämma och känna på grejer i verkligheten och inspirerande att få se lite nya saker.

Jag tyckte däremot inte att det fanns så många rena nyheter, men hittade några små guldkorn. Bland annat en ny typ av mockasin-sko med silikonsula att ha både ute och inne. Väldigt lätt och mjuk och kan nog vara suverän för barn som just har lärt sig gå, men även bra för större barn att ha i förskolan. Måste vara toppen i kapprummet där det ofta blir slabbigt och blött under vinterhalvåret. Nu fanns de bara i storlekar för de allra minsta barnen, men de ska snart komma i lite större storlekar. Dessutom är de giftfria. Attipas heter de. Jag var riktigt sugen på ett par till yngsta barnet, men en kan ju inte köpa allt. Kanske längre fram, men mina barn går i en uteförskola, så de har inte så stort behov av inneskor. Men en bra grej med just de här är att de även går att ha utomhus när det är varmt och som badskor. Sulan ska dessutom andas, till skillnad från en annan liknande mockasin från Tassa, som jag också tittade på, som har funnits längre och påminner lite om de från Attipas. Tassas finns däremot i större storlekar, är några kronor billigare och går att köpa i fler butiker, men de kändes tyngre och inte lika luftiga framme vid tårna. Men jag har som sagt inte testat varken de ena eller andra, så kan inte utvärdera dem närmare. Men jo, jag blev lite kär i de från Attipas. De fanns dessutom i så himla fina designer. Det här är för övrigt inget sponsrat inlägg!

Det blev inga mockasiner idag, men jag gjorde en del andra fynd. Min braiga kamera är däremot tom på batteri och ljuset inomhus nu på kvällen är värdelöst för mobilkameran, så jag får återkomma en annan dag. Men här är några mobilbilder från mässan i alla fall.

attipas mockasin (800x512)

Här skymtar några av mockasinskorna från Attipas.

milla o martin (800x491)

Det nya barnklädesmärket ”Martin och Millan” hos FiliOli blev jag också lite förtjust i. Glada färger och trevligt tänk kring miljö och produktion mm. Lite för dyra för min plånbok, men inte värre än många andra märken. www.filioli.se

origami (514x800)

Alltid kul att känna på barnvagnar. Jag har ju tidigare klankat ner lite på 4moms och deras vagn Origami och känner att jag måste ge vagnen lite upprättelse efter idag. Fjädringen var en helt annan än jag är van vid. Jag brukar inte gilla vagnar med mycket fjädring, brukar tycka att det blir svajigt och tungt att köra, men den här hade både ett skönt gung och var lättkörd. Och jag blev förvånad över hur kompakt den blev ihopfälld, med tanke på att den är ovanligt bred baktill. Men det är fortfarande ingen vagn jag skulle vilja ha. Jag tycker att fokus har lagts på fel saker – automatisk ihopfälling i all ära, men då vill jag hellre ha en vagn där sittdelen går att fälla i fullt liggläge och går att ha även bakåtvänd, vilket inte funkar på den här. Men lite snajdig är den allt ändå.

Kommentera

