4 år och hör ALLT

Vilde är 4,5. Underbara unge. Jag är så impad över hans förmåga att uppmärksamma detaljer. Den som inte gillar att läsa om Mitt Fullkomligt Fantastiska Barn, kan sluta nu.

Här kommer två exempel från idag.

Han satt och målade i en pysselbok med bilder av mumintrollen.

V: Mamma, bestämmer Snorkfröken över alla i Mumindalen?

Jag: Hmm, jag vet inte. Hur tänker du nu?

V: Jo men hon heter ju ”fröken” på slutet.

Vad han hade suttit och grubblat på det där, vilket resonemang!

(Nu kallar inte jag pedagogerna för ”fröken”, men de själva gör tydligen det. Både de kvinnliga och manliga däremot).

Nästa grej. Mina barns pappa pratar engelska, så de blir tvåspråkiga. Väldigt spännande tycker jag.

Fortfarande vid köksbordet, där radion stod på. En reklamkanal, eftersom det var sport i P4.  Hur som helst, reklaminslaget rörde hälsokostbutiken ”Life”, eller om det var något annat som har med hälsa att göra och heter samma sak. Jag lyssnade inte, men Vilde gjorde tydligen det:

V: Mamma, de sa ”Vill du hålla dig frisk, gå till Life”, men vi ÄR ju redan i LIFE!?

Typ är de helt bortkollrade eller döda eller vad?!

Kommentera

