Min bästa doft

Det här är inget sponsrat inlägg, även om det kommer framstå så. Men jag har mycket starka känslor för de här pennorna. Vi har lite av ett kärleksförhållande. Och jag har höga förväntningar i mina relationer. Varför nöja sig liksom?

Hur som helst, jag har haft en kylslagen vecka. Is på rutan, ja. Många klädlager att få på barnen, ja. Element som tog tid att bli varma, ja. Dragig arbetshörna, ja även det. Hål i fingervantarna, jo. Ganska så kalla och pessimistiska tankegångar, japp, några av de också. Men, idag sprang jag in bland hyllorna med kontorsmaterial i en stor sådan där allt-i-allobutik, för att döva min ångest. Vad är mer ångestdämpande och glädjehöjande än att strosa runt och dofta på papper och suddigum (avskyr däremot blyertspennor) och raffsa runt i högar av anteckningsblock? Få aktiviteter kan mäta sig med det. Näst efter att dofta på bebisar och därefter kaffe, så kommer nog kontorsmaterial på min lista av grejer att sniffa sig hög på.

Och där inne hände det. De hade fått in rosa ballografpennor. Det är en olöst gåta varför inte detta skett tidigare, men nu har det i alla fall hänt. Ja, rosa är en knepig färg, med en massa könsbundna associationer och sånt där. Men, rosa gör mig alltid aningens lite lyckligare. Det kan ha att göra med att min mamma inte gillar rosa och att de enda rosa kläder jag hade som barn, var de jag trånat efter och tillslut lyckligt ärvde från min granne. En typ av motreaktion som ju kan tyckas lite fånig såhär 30 år senare kanske. Men om det enda som krävs för att bli lite lyckligare är en rosa penna, så är det väl bara att ge sig hän, tänker jag.

DSC_0046 (800x466)

Unnade mig två nya. Fredagslyx med stora mått.

4 thoughts on “Min bästa doft

  1. Min mamma älskade rosa och det enda jag hade på mig som liten var rosa kläder. Jag _HATAR_ rosa än idag. Jag äger inga rosa kläder, mina barn äger ytterst få rosa kläder (som jag köpt, jag är inte så knäpp att jag slänger det de får ärva bara för att det är rosa). Det är lustigt hur djupt sånt där sätter sig. Mina barnbarn (om hundra år i framtiden) kommer väll bara ha rosa på sig igen då och kommer rysa. ;P

Kommentera

