Det är fel på samhället, inte på kvinnan

PMS.

Och-här-kan-ni-tänka-en-lång-radda-svordomar.

Jag slutade ju amma för någon månad sedan och tänkte att det var bra att kroppen skulle få bli min egen igen, att den skulle få hitta tillbaka till sin naturliga balans.

Inte.

Om det är ett sjuhelsike att hantera gravid- och därefter amningshormoner, så är det som kommer efteråt, om möjligt ännu värre. Och ja, oavsett vad forskningen säger, är jag övertygad om att det blir värre efter barnafödande och kanske även med åldern.

Och jag känner såhär. Hjälp, jag har inte tid med de här känslosvängningarna och tröttheten! Och så gjorde jag, som jag ofta gör när jag befinner mig i en livskris – googlade. Hoppades hitta någon mirakelkur. Typ ”Ät glass, så blir det bra”. Det stod däremot inte så. Och jag har själv skrivit en artikel om det här för bara något år sedan, så jag har egentligen bra koll på ämnet på flera nivåer. Men jag googlade i alla fall och påmindes om hur orättvist det är. Inte bara att kvinnor ska behöva dras med alla dessa hormoner, utan framförallt hur lite utrymme det finns i samhället för hormonella svängningar och kvinnors besvär.

Om män hade varit de som gick igenom graviditeter och amningar och menscyklar, lovar jag att det antingen hade funnits något mirakelpreparat eller någon slags samhällelig regel som lät män ta en paus dessa dagar. Det hade inte ansetts okej att en man skulle behöva gå runt och lida av sina hormoner och samtidigt ha samma ansvarsbörda som vanligt för arbete och barn. Det är jag ganska övertygad om. För just vila, extra sömn och mindre stress är ju sådant som sägs kunna lindra PMS. Kan det inte vara kroppens sätt att säga att just de här dagarna behöver jag vila lite extra?

Om män hade haft de här besvären tror jag inte heller att de hade proppats fulla med starka antidepressiva mediciner, som en del kvinnor med svår PMS medicineras med.

Det finns också experter som menar att det kanske inte är kvinnorna ”det är fel på” och som behöver botas, utan hur man ser på tex starka känslor, som ilska, hos just en kvinna. Arga kvinnor anses, som bekant, inte så värst okej.

Varför ska kvinnor behöva äta antidepressiva för att de drabbas av känslosvängningar? Är det verkligen så farligt med känslosamma kvinnor att de måste tystas med alla medel? Skulle det inte vara bättre om det fanns en större acceptans av alla känslor och utrymme att några dagar i månaden få vila lite extra? Kanske skulle kvinnors PMS lindras av något så enkelt som att få större utrymme för sina känslor. Om det inte ansågs så farligt med en lite hetsig kvinna, om det inte ansågs så konstigt med en kvinna som ställer högre krav. När jag googlade beskrev många kvinnor just hur deras PMS och ”hetsiga humör” drabbade deras partners och hur det var så synd om partnern som behövde stå ut med dem. Men ärligt talat, hur synd är det om männen i de sammanhangen? Hade rollerna varit ombytta tror jag att synen hade varit att kvinnan under mannens PMS-dagar skulle avlasta honom lite extra, passa upp på honom och ta större ansvar för tex hem och barn de dagarna, för att han hade fullt upp med sin kropp och sina hormoner. ”Gå och lägg dig och vila på soffan, älskling, ihop med en kopp the, medan jag tar hand om barnen och lagar middag” – hur många skulle inte få sin PMS kurerad eller åtminstone lindrad av något så enkelt?

Nu går ju inte det när en lever själv med barnen, men kanske kan det vara ett alternativ att acceptera situationen, kanske hämta barnen en stund tidigare så vi slipper stressa hem, laga något snabbt och enkelt till middag, lämna tvätten till senare i veckan och lägga sig tidigt. Kan ju vara en smart grej. Bortsett från att jag ju har rätt många ”måsten” och stressfaktorer, som helst inte ska skjutas upp fler dagar. Men det kanske går att lösa med en hård prioriteringslista och en extra kopp thé? Jag tror jag är inne på något mycket smart här. Vad tror ni?

2 thoughts on “Det är fel på samhället, inte på kvinnan

  1. Tycker ju förvisso att det där med ”Ät glass så blir det bra” lät toppen! Brukar försöka ha den inställningen under influensatider. Den impiriska forskningen lämnar dock en hel del att önska

  2. Haha, men ibland tror jag huskurer funkar minst lika bra! Undrar om det går att få subventionerat på recept hos husläkaren. Typ Ben&Jerry´s till halva priset eller dubbelt så stor glassbytta…

Kommentera

