DN sprider felaktigt budskap om bakåtvänt i bilen

Jag är upprörd över DN:s artikel om barn och bilåkande idag. I två delar, så även här.

Artikeln beskriver hur dödsolyckorna bland barn i bil har minskat(BRA!), 83 procent sedan jag föddes i början av 80-talet. DN skriver också att små barn ska sitta bakåtvända i bilen(BRA!). Men sedan skriver DN dessvärre på flera ställen att det från 4 år är okej att vända barnen framåt. Men DN har fel. Det finns ingen exakt åldersgräns, däremot finns det rekommendationer om att barn bör sitta bakåtvända så länge som möjligt, helst längre än till 4 år.

(Tillägg: jag ser nu att webbversionen inte framhäver 4 år på samma sätt som versionen i papperstidningen!)

I våras publicerade Svd en artikel utifrån en undersökning gjord av NTF, som visar att nackskadorna ökar drastiskt runt 4 år, just eftersom många då har vänt sina barn. ”Mer än dubbelt så många fyraåringar drabbas av skador i nacke och rygg i samband med bilolyckor jämfört med treåringar, enligt sammanställningen av polis- och sjukhusrapporter från NTF. /…/Enligt NTF är andelen fyraåringar som färdas bakåtvända i bilen alldeles för liten. Att låta dem åka så är upp till fem gånger säkrare än att åka framåtvänd.” Jag skrev också ett inlägg på temat då.

Eftersom många redan vänder sina barn för tidigt och det är fastställt att det leder till fler skador än nödvändigt, blir jag upprörd, eller till och med alldeles väldigt upprörd, över att DN just lyfter fram 4 år som någon slags åldersgräns.

Sen är jag fullt medveten om att det kan bli trångt för benen. Min 4,5-åring, Vilde, åker bakåtvänd och han är dessutom lång och min bil är liten, men det funkar. Men för någon vecka sedan började jag själv fundera på att vända honom, efter att ha blivit skrattad åt av en annan förälder, som tyckte att den enklaste varianten av bälteskudde minsann räcker gott och väl. Men så läste jag på och rådgjorde med min ansvarsfulla kusin, med barn i samma ålder, och blev stärkt i mina argument och att ”våga” behålla Vilde bakåtvänd. Alla gör såklart som de vill, men än så länge funkar det faktiskt och skaderisken minskas så pass mycket att inte jag vill ta den risk det innebär med en för tidig vändning. Och barn är mjuka i kroppen, det är ju en av anledningarna till att risken är så stor för dem att drabbas av skador när de färdas framåtvända. Men just eftersom de är mjuka, är det också lättare för dem att sitta med böjda ben eller benen i kors. Det är inte lika jobbigt för ett barn, som för en stel och ovig vuxenkropp. Och man kan ju alltid ta en extra bensträckare om det skulle behövas.

bilstol anna och björn (800x517)

I början på 1980-talet kom kampanjer om bilbarnstolar och antalet dödsolyckor bland barn i bil sjönk, enligt en tabell i dagens DN. Bilden är fr 1986. Jag(th) och min nyfödda bror på väg hem från BB. Jag var bara 3, men satt framåtvänd… Brorsan bakåtvänd i dåtidens babyskydd.

Kommentera

