En sådan där perfekt dag

IMAG3085 (800x451)

En heldag ute i septemberSOMMARvädret. Först var jag faktiskt lite besviken på vädret, för vi skulle på någon form av höstmarknad och jag var lite inne på varm choklad i termos och stickade tröjor. Men den besvikelsen varade kanske en halv sekund och vi packade i stället flera vattenflaskor och njöt av glass i skuggan på den där marknaden, som inte alls var mycket till marknad, men en väldigt familjevänlig så kallad byfest i Rönninge by, en ”levande lantbruks och kulturby” intill en sjö, med en massa härliga motionsspår runtomkring och kaffestuga där man kan fika våfflor. Och hästar, som har världens finaste hagar – som en hel skog och ängar och allt, och grisar, som till och med har sjöutsikt från svinstian. Mycket fint! Jag hamnade där lite av en slump häromhelgen med lilla barnet och området har redan blivit en favorit. Idag tog vi med springcykeln till 4-åringen också, så kunde vi röra oss lite snabbare och kolla in lite större del av området. Den där Byfesten fortsätter tydligen i morgon och då med en ”Pettson och Findus-föreställning”, så kanske tar vi en sväng dit igen. De är stora favoriter.

Här kommer lite fler mobilbilder på allt myyys.

IMAG3094 (800x449)

Många varianter av höns och tuppar. Nog enda djuren som inte 1,5-åringen ropade ”Vovov!” efter. Getter, får, hästar, katter och så hundar, gick alla under samma epitet.

IMAG3090 (800x621)

Ibland överträffar jag mig själv. Ketchupen till vår medhavda lunch, tog vi med i en sådan här göra-glass-grej. Så smart.

IMAG3099_2 (800x449)

Badväder, 7 september. Hur fint är inte det? Men det var bara Vilde som tog sig ett dopp.

IMAG3101 (800x451)

Efter mycket promenerande och cyklande och krypande och ännu mer promenerande i solen blev det glasspaus. Ganska goa och nöjda.

IMAG3107 (662x800)

Sa jag nöjd? NÖJD.

IMAG3129 (579x800)

Och jag kom tillslut också med i bild. Med snyggaste halsbandet, som Vilde skapat under tidiga morgonen.

4 thoughts on “En sådan där perfekt dag

  1. Jag och min man har gift oss i äppelträdgården nedanför fiket där. Jag älskar rönningeby, mina barn älskar att titta på hönsen och vinka till mormor och morfar (som bor tvärs över sjön).
    Jag blir alltid så himla förvånad när bloggare jag följt ett tag helt plötsligt har varit nånstans där jag brukar hänga. 🙂 Men jag hade helt missat att det var byfest. Men det blir nog fler gånger. Hoppas ni hade trevligt andra dagen också om ni kom iväg. =)

  2. Men vad skojigt! Nej jag trodde inte heller att så många skulle veta vad det var för plats jag skrev om. Kan tänka mig att det var en fin plats för bröllop. Ja jag fick uppfattningen att den där byfesten var ett återkommande evenemang. Kanske kommer nästa år igen. Pettson och Findus blev verkligen lyckat 🙂

  3. Tror till och med att det är byfest oftare än en gång om året. Om inte annat är det alltid julmarknad någon helg innan jul. =) Fast det känns ju helt galet att tänka på redan nu. 🙂

Kommentera

