Inte slänga mat

När vi äter tillsammans, barnen och jag, flyger det vanligtvis muggar och saltkar och potatisbitar och mjölk genom luften, över bordet, in i väggen osv. Det är min 1,5-åring, som står för det. Jag tror inte att hon gör det för att hon tycker att maten är äcklig, oftast älskar hon mat, men vill hon inte ha mer av mjölken, så drar hon iväg muggen. Sen vill hon ha den igen när hon blivit törstig. Det är inte heller en lek, hon verkar inte kasta för att det är kul när jag plockar upp grejerna. Jag tycker mest att det verkar som att hon inte känner till något annat sätt, att hon inte riktigt har förstått att det räcker att ställa muggen på bordet när hon har fått nog. Vi jobbar på vår kommunikation där.

Men ikväll. Ingenting flög någonstans. Det fanns knappt en munsbit på golvet efteråt. Och jag lovar, jag brukar behöva en skyffel.

Kanske en plötslig mognad hos 1,5-åringen? Eller var det upplägget av maten? Nu fattar jag i sånt fall grejen med fredagsmys med tacos och plockskålar hit och dit. Vi åt inte tacos, men tapas (Det låter ju så fint! Men det var väl inte så värst spanskt, utan mest någon form av plockmat. Skulle även kunna kallas rester, men det låter ju inte så fint…) Men det blev jättegott och alla var nöjda och 1,5-åringen satt och sög på oliver och klyftpotatis och mozarellabitar och gav ifrån sig långa ”Mmmmmm”. Ja, jag smälte. Jag tror hur som helst att möjligheten att plocka och välja och vraka gjorde susen. Och inte blev det några stora konflikter om att man ”inte bara kan äta oliver till middag”. Det plockades av allt. Kanske kan man göra ett liknande upplägg även en vanlig tisdag, separera grejerna mer och låta barnen servera sig varje tomat och gurkbit och riskorn på egen hand…

DSC_0012 (800x536)

Vi rensade kylen och frysen på allt smått som blivit över. Mozarella- och tomatsallad, klyftpotatis (vanlig och sötpotatis-barnen älskar sötpotatis), päron och fikon, brieost och färskost och ostkuber, starka korvar och salami och ostkex och en kant supergott valnötsbröd hittade jag i frysen. Och bönor och vitlöksstekta sockerärtor. Det där jag sa om att bli bättre på att ta tillvara på allt, det går ganska fint.

DSC_0023 (800x521)

DSC_0004 (800x536)

Vitlök och smör med sockerärtor. Ja ungefär i den ordningen. Hejdå förkylningsbaciller!

DSC_0034 (800x544)

Har lärt sig skära själv precis. Det är så häftigt att få dela glädjen med barnen varje gång de erövrar nya färdigheter. Det lilla blir så stort.

Japp, vilken fest!

 

One thought on “Inte slänga mat

Kommentera

