Kirra käket! Billigaste, nyttigaste och miljövänligaste veckan ever.

Ibland delar jag ju med mig av någon form av recept, men jag lagar sällan mat enligt recept, åtminstone inte till vardags när det mest handlar om att slänga ihop något snabbare än allas energi hinner sjunka i botten. Och det svåra till vardags tycker jag egentligen inte är själva matlagningen, utan att komma på vad en ska koka ihop för något. Ett enkelt knep är ju att öppna kylen och skafferiet och koka soppa på en spik. Lite så brukar jag göra. Tur att jag brukar storhandla när jag känner mig rik, så jag ofta hittar mer än en spik när jag letar!

Delar med mig av vad vi har vi tuggat på i veckan. Kanske kan det ge några nödidéer till någon annan stackare som står där helt lost mellan blodpuddingen och oxfilén på Ica en vanlig torsdag(snart).

Frukost: Havregrynsgröt – snabbt, billigare kan det knappast bli och med en skvätt grädde i på slutet av kokningen och äppelmos och mjölk till blir det riktigt gott. Den där gräddskvätten är grejen. En liten sked honung passar förresten jättebra att ha till i stället för sylt eller mos. Ge inte till barn under 1, men annars är det toppenbra nu när ungarna börjar få förskoleförkylningarna och hosta och hålla på. Men i morgon har jag lovat 4-åringen äggröra, torsdagslyx?

Middagarna: I söndags kokade jag alldeles för mycket gröna linser och eftersom jag vill bli bättre på att ta till vara på all mat, men inte vill frysa in grejer just nu, eftersom min frys är i akut behov av att tömmas och frostas av, så äter vi nu – gröna linser. Trist? Inte alls. Gröna linser är jättegott. Tjena, säger ni, inte varje dag en hel vecka. Men säg inte det! Först hade vi dem som tillbehör med sallad till en blomkål- och potatisgratäng med en massa vitlök. Sjukt gott och räckte så det blev över till både lunchlåda och ännu en middag. Bästa grejen att bara laga mat varannan dag i veckorna. Sen kokade jag ihop linser i en vegetarisk lasagne, också en hit och då smakade det inte ens linser, så det kändes inte som den upprepning det var. Nu har vi fortfarande linser kvar. Jag vet, jag kokade många linser. Hur som helst, de sista tänker jag nog mosa ihop med typ rivna morötter och zucchini och vitlök, fetaost, ett ägg som binder ihop och lite goda kryddor – och steka supergoda vegebiffar.

Sådär – billigaste, eventuellt hälsosammaste och miljövänligaste veckan ever. Och riktigt god!

Jag var vegetarian under massor år, men med graviditet och amning blev jag konstant utsvulten och drömde om blodiga biffar och bearnaiesås, så nu äter jag även det. Gärna. Men de där gröna åren har ju klart vidgat synfältet och fått gröna grejer att vara en naturlig del av maten för både mig och barnen. Bra tycker jag!

kött (800x528)

Gröna linser behöver inte ersätta, men kan ju komplettera det här. Ibland i alla fall. Testa vetja!

2 thoughts on “Kirra käket! Billigaste, nyttigaste och miljövänligaste veckan ever.

Kommentera

