Lappa och laga – det spar faktiskt tid!

I måndags var det dags för föris igen för båda barnen. Och min 1-åring, egentligen 16 månader nu, har inte börjat gå än. Inget som oroar mig, då mitt stora barn också började gå rätt sent och tydligen även jag själv som barn. Men krypandet har lett till att ALLA Sagas byxor har hål på knäna. Och eftersom hon bara ska ha jeansen någon månad nu innan det är dags för underställ och overall, blev det till att laga och förstärka knäpartiet i stället för att köpa nytt. Snabbt, enkelt, billigt och miljövänligt. Jag lät snabbt gå före snyggt, annars går det ju att hitta på rätt skojiga applikationer om man har lust. Men ganska fint blev det allt ändå. Småbarn bryr sig dessutom inte om hur det ser ut, annat än att det kan vara kul med färgglada mönster på knäna. Och det är helt fel att det tar extra tid att laga. Det spar tid! Jämför med tiden det tar att ränna runt i affärer och leta nytt, kanske med trötta barn i släptåg dessutom.

Före: Tre byxor med alltför många lufthål… Lee-jeansen till höger hade jag själv som liten, så de har lappats i några omgångar nu.

DSC_0047 (800x521)

De här ganska nya jeansen hade redan förstärkningar på knäna, men mitt barn har tydligen sina knän på annan plats, så det räckte inte så långt.

DSC_0057 (800x563)

Jag använde en överbliven tygsnutt från ett gammalt Ikea-tyg. Det är rätt kraftigt och förhoppningsvis hållbart. Och färgglatt! Till ett annat par byxor tog jag en bit tyg från ett par shorts som jag klippt av. Ett bra sätt att få tag på jeanstyg. Eftersom jag var helt knastrött i huvudet gjorde jag detta den svåra vägen. Sicksackade lapparna och sydde sen fast dem för hand, för jag lyckades ju inte trä in de smala byxbenen i symaskinen… Kände mig helt hysteriskt dum när jag insåg att jag ju hade kunnat trä in dem bakvägen, genom stora öppningen, för att sicksacka fast dem direkt på byxan. Gaaah! Så skulle rekommendera att sy fast dem direkt, med tät sicksacksömn. Om du inte vill ha en bra tålamodsövning på köpet. Sy för hand går inte fort!

DSC_0218 (800x553)

Efter: Redo för höstens krypmaraton över gården. Fattar inte att någon kan krypa så snabbt över stock och sten och grus och gräs. När det blir alltför obekvämt lyfter hon däremot på knäna och spring-kryper som snabbaste orangutangungen. Ja, jag har världens sötaste unge(och ungar!)

DSC_0272 (800x538)

Passade också på att byta ut ett resårband som hade torkat och tappat spänsten i ett annat par ärvda hängselbyxor.  Väldigt retro-fina tycker jag som gillar sånt. Och hängselbyxor måste vara det mest praktiska plagget för alla som är under metern.

DSC_0235 (800x542)

Och så förminskade jag några gamla udda örngott, så de passar bättre på barnkudden som vi har i vagnen (och alltför ofta på marken). Trä örngottet ut och in på kudden, markera hur mycket du vill förminska det, ta ur kudden, sy enligt markeringen, klipp bort överblivet tyg och sicksacka längs kanten om du vill vara säker på att det inte ska fransa sig.

DSC_0241 (800x539)

4 thoughts on “Lappa och laga – det spar faktiskt tid!

  1. Vad gjorde man utan sin symaskin? Nu blir det inte så mycket lappande och lagande längre då dottern för länge sedan passerat kryp och lekstadiet, men när hon var där så var det mycket praktiskt att kunna laga! Sen kommer perioden då de växer så fort att benen blir korta och då kan man klippa av och göra shorts. Som du säger så spar man tid, pengar och miljö!

  2. Ja eller hur! Ibland är det lätt att luras att tro att det tar massor extra tid, som ju ofta är en bristvara. Men genom att sätta det i lite perspektiv så.. men en ska ju ha ork och motivation också att ta fram maskinen. Jag har full förståelse för att det ibland kan kännas lättare att springa in på en affär.

  3. Vilket fint ilägg, vad bra du skriver! Tycker om din blogg. Älskar ditt ärliga sätt att skriva 🙂 Skrattade också gott åt smet mellan tårna i muffinsinlägget. #bakamedbarn

Kommentera

