Som Muminmamman, men utan karlslok

DSC_0006 (800x531)
Innehållet från min överfulla väska, en helt vanlig dag. Precis som Muminmamman, som alltid har allt som en kan behöva i sin handväska. Bortsett från att jag, till skillnad från Muminmamman, NEVER EVER skulle acceptera att ensam steka pannkakor och göra picknickmat och sköta hushållet, medan Muminpappan sitter och läser tidningen eller skriver på sina memoarer. Och så är jag nog lite bitigare och rivigare än henne också. Lite mer som Muminmamman och Lilla My ihop kanske, inte så tokigt ändå.

I väskan fann jag:

En lagom mogen banan.

Erica Jongs feministiska klassiker Rädd att flyga.

Silvertejp. Vad kan inte silvertejp fixa måntro?

En börja-läsa bok, nyinköpt till 4-åringen, som just börjat ljuda. En riktig bok med en berättelse, men med mycket kort text och enbart versaler och inte massor bisatser och sånt. Ex första sidan: ”AXEL OCH OMAR HAR LITE TRÅKIGT IDAG.” Fina kojan, heter den. Av Helena Bross och Kadri Ilves. 2013, Bonnier Carlsen. Jag är mycket positiv, får se vad Vilde tycker.

Allergipiller. Sommar och sol och pollenskit i hagen. Då behövs det.

Läkerol.

Diverse håraccessoarer.

Läppbalsam, en naturlig variant med lime och kokos. Love & toast by Margot Elena heter det. Gillar. Köpt i hälsokostbutik.

Säkerhetsnål. Ifall att.

Sl-kort, den där nya enligt mig värdelösa varianten, som ska ersätta remsorna. Och som bara luras hela tiden och drar för många klipp utan att en kan kontrollera det. Smart sl, nu blir ni rika. Otur för oss resenärer.

Nycklar. Även bilnycklar. Där fick ni så ni teg sl. Men klingar ju ofint med miljön, därav sl-kortet i alla fall.

En barnbiljett från Roslagsbanan. Barn reser gratis, men mina barn samlar på de där biljetterna. Roslagsbanan är himla mysig. Ett litet plus för sl där. Lagom gammaldags och skramlig. Klart bättre än de nya, knäpptysta pendeltågen där en knappt kan andas utan att alla hör.

Näsdukar.

Plånbok.

En lös 5 krona. Bra till offentliga toaletter med akutnödiga 4-åringar. Även om det numera visserligen ofta kostar en tia att slippa pinka i naturen. Men också bra till kundvagnar på Willys… Präktigt? I plånboken finns för övrigt en sådan där plastpeng som en kan återanvända i kundvagnarna. Japp, sånt samlar jag på.

Kom-ihåg-lappar.

Penna. En klassisk ballografpenna, tror jag de kallas. De enda som funkar. Refill dessutom. Jag har en i varje väska och varje rum och varje ficka, tycker jag, men ändå är de hälften av gångerna försvunna. Men när de finns, är de oersättliga.

Världens gulligaste anteckningsbok med ugglor. Bara vita blad. Fy för randiga sidor som begränsar.

Klädroller i miniformat. När Stenbocken och perfektionisten gör sig påmind.

Skrynkliga, men oanvända tvättlappar.

Vattenflaska i rostfritt stål. Bra för miljön och inga plastiga gifter i vattnet.

Det som saknas är väl en blöja till lilltrollet. Och mobilen såklart, men den och headset fanns där förut. Och så hade det väl varit lite roligare om det funnits anledning att hitta något mer lyxigt, flärdfullt eller spännande, kanske en flygbiljett till varmare breddgrader, en dyr parfym eller en kondom. Eller så.

Men ja, där har ni min själ, för tillfället åtminstone. Nu har jag inget(nästan) mer att dölja.

(Jag har ingen dold reklam här. Mina kommentarer om produkter, butiker och annat är mina egna omdömen, bara för att jag råkar tycka så.)

Kommentera

