Piro1: Kissa. Prio2: Uträtta stordåd.

Prioritering. Grundbulten i livet här. Och då menar jag inte i första hand att unna mig en lugn afton i stället för att storstäda, utan på detaljnivå. Här snackar vi livsnödvändigheter. Varje kväll har jag en högst avancerad priolista inombords och vetskapen att minsta felsteg kan sluta med att jag får somna med schampo i håret, definitivt med oborstade tänder och i allra värsta fall hungrig mage och överfull kissblåsa. Skulle jag få för mig att lägga prio1-grejerna sist på listan och i stället typ sätta mig en stund på soffkanten och bläddra i en tidning, kan jag vara säker på att något kommer att inträffa som avbryter kvällens slapp- och slarv abrupt. Kanske ett amningsmaraton, en kräkkatastrof eller ett visserligen mysigt, men med schampo i håret nog så krävande ”MammaDuSkaLiggaPrecisEnMillimeterIntillMigHelaNattenFrånOchMedNU-scenario”.

Det fina i kråksången är att jag;

1. blivit bra på att prioritera(såklart).

2. blivit sjukt effektiv.

3. säkert har ådragit mig både hål i tänderna och en väl uttänjd urinblåsa efter alla gånger jag slarvat och ändå felprioriterat.

4. blivit rätt bra på det här med att känna efter och urskilja mina behov (sådant där en kan gå åratal i terapi för – vilket jag visserligen också gör – men här hemma har jag fått det som en superinjektion). Alltså för att lyckas numrera behoven rätt. Annars står en lätt där med ”Prio1 dricka vatten”, ”Prio2 kissa”. Och ATTANS, så fel det kan bli om en inte hann längre än till Prio1 och hällde i sig största glaset vatten. Ja som ni hör är det verkligen storartade planer jag har på mina listor.

5. genom att uppmärksamma varje liten grej jag gör, känns det som jag hunnit med SÅ MYCKET när jag i själva verket inte hunnit med något särskilt uppseendeväckande alls.

Ikväll har jag prickat av punkt efter punkt i en sådan rasande fart att jag gissningsvis måste närma mig att uträtta stordåd, rädda världen och uppnå en makalös karriär.

Om inget alltför oväntat inträffar kommer jag åtminstone gå och lägga mig tvagad och mätt och med tvätten ren och upphängd på tork(!) – dessutom har jag hunnit tvätta mig igenom berget av barnens sjukdomsbasiluskiga tvätt och äntligen nått fram till mina egna kläder. Jag har också hunnit placera min mobilladdare, ett vattenglas och en bra bok intill sängen(överlevnadskit nr1) och ätit två chokladbitar och konverserat en hel lång stund i telefonen och skrivit allt detta och torkat upp frukostgröten från golvet och middagsresterna från väggarna och kokat vatten för en kopp té(som jag kanske kanske kanske även kommer hinna dricka) och så har jag flyttat upp 4-åringen från golvet där han ”som enligt egen utsago Inte Alls Var Trött” hade somnat pladask över mjukdjuren och så har jag klappat flera gånger på 1-åringen som nu är inne i en febersjuka och sjukomgång nummer två under dessa två första semesterveckor.

Check check check check check och god natt dåra. Det sista är jag som inbiten nattuggla dessvärre sämst på att göra.

Kommentera

