Allt som behövs

DSC_0001 (800x532)

Idag drog min 4-åring (nu äntligen hemkommen!) och jag till skogs och knappt hann vi sätta fötterna i mossan förrän vi hittade det första bäret. Och som i ett trollslag var hela skogen full. Och hinken fylldes snabbt och våra fingrar och det mesta annat hade snart fått den där sommarlila, sötklibbiga färgen, som gissningsvis inte lämnar nagelbanden förrän skogen bytt om till lingonrött. Och nu behöver jag inte hitta på en enda annan barnvänlig aktivitet under resten av sommaren, annat än för min egen skull. För Vilde tycks ha tålamod att plocka skogen ren från bär och lunchen är ju redan serverad där på plats. Försök komma på en enda bättre aktivitet än att placera småtrollen i blåbärsriset – jag kommer inte på någon. Återstår att se 1-åringens reaktion när hon får slå följe nästa gång.

5 bra med blåbärsplockning:

Lunchen finns redan serverad på plats.

Barnen är fullt sysselsatta med att plocka, äta och om de tröttnar, kan de även måla med blåbärskladd.

De får bekanta sig med bärfisar och myror och jättelika spindlar (En själv får också bekanta sig med dessa på gott(?) och ont. Själv skrek jag rätt ut när jag råkade korsa en jättelik spindels hemvist, för att sekunden senare samla mig och beskåda den intressanta(?) långbenta varelsen ihop med 4-åringen. En vill ju inte föra sina egna nojor vidare…)

En behöver inte måla naglarna. De får en naturligt blålilasvart småskitigt permanent färg, inklusive nagelband och fingertoppar.

Helt gratis – inklusive lek, motion, lunch, doggy bag och manikyr. Kan omöjligt bli bättre.

3 thoughts on “Allt som behövs

Kommentera

