Barnbrallor fulla med bus

6 (800x579)

Den här lilla festliga och luftiga dressen är ett arvegods från jag vet inte var. Kanske något jag hittat i mormors källare, kanske något från en granntant i barndomen. Det står ”Ebing Uppsala” i den. Någon som känner till om det funnits en butik som hetat så där på kanske 40-50-60-talet? Som bekant gillar jag ju grejer som drar igång fantasin och jag började genast undra vem som vandrat runt i denna dress innan min unge, i en tid då den inte kallades Retro. Jag undrar hur mycket bus som busats i denna. Hur många ungar som krupit och ramlat och klättrat och lärt sig att gå i den, hur många gånger den har skrubbats ren från grötfläckar och blåbärskladd och undrar vad som hände barnen när de växte upp, om det nu inte är släktingar till mig själv. Undrar om det är med kläder som med gamla hus, att de får som en själ, att de andas lite av all den historia de bär med sig, undrar om min unge kan känna av det där. Vi är i alla fall ett litet plagg längre från konsumtionshets och slit- och släng, alltid något.

13 (559x800)11 (584x800)7 (542x800)12 (570x800)

 

2 thoughts on “Barnbrallor fulla med bus

Kommentera

