Ge fan i min matta!

Helt ärligt, det har varit ett hysteriskt jobbigt år med många stora händelser och kriser och nya erfarenheter. Men det har också varit det allra bästa på länge. Självständighet. Frihet.

Ingen ska nånsin lyckas hålla mig på mattan och aldrig mer ska jag gömma mig under någon matta eller någonstans för den delen. Och aldrig ska jag sopa något under mattan – gud jag avskyr det! Skaka ut eländet med vinden! Och aldrig ska jag försöka täcka över eller laga en trasig fasad med mattor. Mattor är bra, men värdelösa som bärande väggar.

Det enda jag möjligen ska göra med en matta är att stå ut med att den är lite dammigare än den kanske borde vara – för att jag har viktigare och roligare och härligare saker för mig än att städa. Och jag ska njuta av att traska barfota och av att springa på livets böljande och sköna och samtidigt spännande och händelserika mattväv. Kanske är mattan vävd av ett gäng solblekta och felfärgade och sönderslitna trasor, men tillsammans skapar de där trasorna något helt nytt och på många sätt både finare och bättre.

Ibland kan det däremot kännas som att min matta har drabbats av råttangrepp och att den där satans stora råttan tuggar så snabbt, så snabbt. Och ibland som att de är ett helt gäng råttor som tuggar och glufsar och visar sina gula tänder, medan jag springer och springer på den allt trasigare väven, hoppar över de söndertuggade hålen och får sparka vilt omkring mig för att skaka av mig råttorna som biter sig fast i mina tår.

Men. Fan ta råttorna. Jag tänker väva min matta som jag vill ha den. Och som en del i det nystartar jag även min blogg. Där jag får säga mitt. Så det så. Och de råttor som har synpunkter på hur jag väver min matta, de kan gnaga hål i sina egna mattor i stället eller hänga sig i en mattrasa någonstans långt åt fanders.

Texten i den här. Lyssna på den.

Och gällande bloggen ska jag successivt försöka hitta formen för den, men det får vara lite som med mattrasorna och livet i övrigt, att bloggen får hitta sin form och sitt mönster under vävandets gång.

One thought on “Ge fan i min matta!

Kommentera

