Egen snabbmüsli

musli tallrik (800x531)

Under vintern dricker jag helst varmt vatten (alltså kokt, inte från kranen) och äter varma grejer, som gröt. När jag bodde en vinter i Nepal, var alla väldigt måna om att äta och dricka efter säsong. Kall årstid = äta/dricka varmt. Varm årstid = äta/dricka kallt. Ganska logiskt egentligen. Gissar att det spar energi, att kroppen då inte behöver jobba lika hårt för att hålla rätt temperatur. Så nu är det alltså stor åtgång på yoghurt här hemma. Helst ekologisk naturell mildyoghurt eller den turkiska tjocka varianten. Och allra helst ihop med müsli. Jag är helt klart beroende av en nyfunnen sort som heter ”Pauluns granola” med hasselnötter och dadlar. Ungefär som klassisk Start, men utan socker och skräp. Men ofta gör jag en enkel och snabb variant av det jag har hemma.

Såklart finns det mer lyxiga varianter, men den här går snabbt som ingenting och kräver nästan inga ingredienser. Något som faktiskt på riktigt går att slänga ihop mitt i morgonröran.

musli (800x528)

Jag brukar rosta i en gammal järnpanna. Kanske ger det något extra järn? Fast jag gissar att det bara är vid långkok i järngrytor som det funkar så.

Ta vad du har och gillar. Här tog jag havregryn, pumpafrön, mandlar, skållade mandlar, kokos och russin. Sen rostade jag allt utom russinen – fast i olika omgångar för att undvika att något skulle bli bränt. Kokosen är godast om den bara rostas snabbt tycker jag. Kokos är bra för det ger lite sötma. Russinen blandade jag i efteråt.

Det braiga är att det går att anpassa mixen efter alla i familjen. Hacka minibitar av mandlar till småbarnen eller strunta i dem helt. Anpassa proportionerna efter tycke och smak. Jag brukar ösa i mest av godsakerna och ta lite mindre av det tråkiga, som havregryn. Annat gott att lägga i är hasselnötter, solrosfrön, sesamfrön, dadlar och annan torkad frukt. Jag använder generellt ekologiska russin, eftersom vindruvor ofta besprutas kraftigt, vilket gör att koncentrationen av bekämpningsmedel blir extra hög när druvorna torkar ihop. Smaksätt eventuellt med tex kanel, kardemumma, kakao eller vanilj.

Obs. Jag har ingen dold reklam här. Mina kommentarer om produkter, butiker och annat är mina egna omdömen, bara för att jag råkar tycka så.

Kommentera

