Tack Gud för kisset

IMAG2385 (451x800)

Ibland bärs inte barn bäst i bärsele.

Lilla barnet och jag gjorde som femtimiljoner andra Svenssons, och firade nationaldagen med en sväng på Ikea. Vad gjorde alla andra där, det var ju soligt ute?! Själv skulle jag köpa en mjölkvisp för 9 kr, för att kunna göra lyxlatte hemma. I kassan blev det lite mer. Dyr mjölkvisp det där. Men, snabbt intjänat när en kan dricka finkaffet hemma.

Vi utforskade även det här med nära föräldraskap lite närmare – ni vet, ge närhet, bära barn i sele osv. Jag med 1-åringen i bärsele, står i den inte alls korta kassakön – av modellen som bara hittas på Ikea där folk handplockshoppar hela kök och ska stå i samma kö som dem som köper en mjölkvisp. Där i kön, börjar det lukta. Jag sneglar på de halvvissna trädgårdsblommorna intill. Hoppastänker att det är de som har börjat ruttna. Samtidigt börjar 1-åringen protestera i selen. Någon sekund senare – en mycket mystisk våt fläck sprider sig.

Jag börjar känna mig svettig. Inser att nej, jag är bara onormalt varm och våt om magen. Jag sneglar på kön framför mig och försöker göra en hastig matematisk kalkyl över hur snabbt det blöta kommer öka i förhållande till antalet kunder som passerar kassan. När jag så äntligen själv når kassan, är jag aningens stressad, och finner det fullt naturligt att anförtro kassören vårt lilla missöde. Den ganska unga, och nog inte särskilt barnbekanta kassören blir – nervös – tror jag är bästa beskrivningen. Stackarn. Jag går inte runt och känner mig ensam, som ensamstående, men i kassakön på Ikea, bland alla kärnfamiljer som köper det perfekta köket, som döljer alla eventuella skavanker och all eventuell ensamhet, där som enda till synes ensamma förälder med potentiellt nedbajsad mage och gnällig 1-åring, i sådana situationer när en samtidigt ska få upp grejerna på bandet, ja då kan jag vara ensam och desperat nog att informera killen i kassan om att blöjan har läckt. Jag fick i alla fall snabb service.

Och när vi sen äntligen nådde skötrummet – GUD FINNS – det var de halvvissna blommorna nära kassorna som spred odören omkring sig. Aldrig förr har jag varit så tacksam över att (bara) bli kissad på.

Kommentera

