Schschsch Sömnmetoden med stort S

image

Alltså jag vet ju att en inte ska säga något. För då bryts ju förtrollningen. Men.

Lilla barnet Sover i Spjälsängen.

Alltså hon somnade i den. Nöjd. Utan min tutte i munnen (ganska uppebart, vore ju lite svårt att nå ner där liksom, även om det här med amningspositioner är långt mer flexibelt än vad litteraturen avslöjar). Även om hon skulle vakna samma sekund som jag postar detta, kvarstår ju faktum att hon somnade där i. Livet med barn upphör aldrig att överraska och förvåna.

Metoden jag använde. Ja, jag sa (efter att jag försökt amma henne, nu 13 månader, till sömns för tredje gången och hon själv kröp ur min säng för att leka. För övrigt första gången hon kröp ner baklänges och inte huvudstupa i golvet. Ikväll händer grej på grej.) Hur som helst, jag sa ”Tänker du inte somna nu, får du vara uppe och leka hur länge du vill för jag orkar liksom inte hålla på så här.” Mmm pedagogikt. Så då kröp hon iväg och en stund senare hittade jag henne kalasande i hallen bland alla sandiga, skitiga skor, varpå jag blev lite, eeeh trött(?) och stoppade ner henne i spjälsängen och sa ”Schschsch storebror sover, väck inte honom”. Sen satte jag på Mamma Mu på cd, gav henne en napp(hon använder inte napp) som hon direkt började snutta på och ja, på den vägen är det. Sin gosetiger och min gamla nalle fick hon också.

Varsågoda, där har ni Sömnmetoden med stort S.

(Och visst sprang jag ut och in och klappade en del också. Men ändå.)

Och som sagt, jag räknar inte med att detta varar mer än en väldigt kort stund. Men hittills har hon sovit 45 minuter.

Postat med WordPress för Android

Kommentera

