Disney – mys eller macho?

Jag sätter gärna mitt stora barn en stund framför tv:n om morgnarna om det innebär att jag får sova lite längre och bli en lite gladare och bättre mamma under dagen. Men jag sätter alltid på en dvd, så jag vet vad det är han kollar på. Fem myror är fler än fyra elefanter typ varje morgon under några månader och så kunde han räkna till 20 och rabbla alfabetet. Imponerande att det programmet fortfarande går hem flera decennier senare. Vilka program känner ni er bekväma med att lämna barnen ensamma med?

Disneys filmer har väl de flesta av dagens föräldrar själva växt upp med. Mysfilmer. Eller? Här är ett tänkvärt Youtube-klipp om sexism och maskulinitet i Disneyfilmer. Helt klart värt att se.

Kommentera

