I relation till ditt barn är du oumbärlig, bara där

Jag får ont i hela kroppen och får nästan svårt att andas när jag hör om den lilla pojke som glömdes i en bil av sin pappa igår och dog. Vilken mardröm. Jag kan föreställa mig att drömma en sådan mardröm och hur jag skulle kunna vakna helt kallsvettig med lakanen klibbande mot kroppen, men såklart vakna och pussa mina fina barn på pannan och tillslut somna om, och vakna på nytt till en helt vanlig dag. Den här pappan kommer inte få vakna ur sin mardröm. Nånsin.

Det är lätt att skuldbelägga, för hur kan en glömma sitt barn? Men vem är jag att döma och vad vet jag om omständigheterna? Hur trött har inte jag varit när jag har hittat tandborsten i kylskåpet, kokat över vällingen flera gånger på rad och andra knasigheter? Jag hoppas att avståndet är ganska stort mellan det och att utsätta sitt barn för livsfara, men vi lever alla antagligen på gränsen ibland.

Jag tänker att det vore bra för alla att stanna upp då och då. Innan en blir så trött eller stressad att en gör något fullkomligt galet. Be om hjälp. Säga ifrån. Andas. Påminna sig om vad som är viktigast. Inse att en inte är oumbärlig på jobbet. Hur besvärande det än skulle vara att bli ersatt där, inse att det är en bagatell – inse att en endast är oersättlig i relation till sitt barn. Ingen kan ersätta en som förälder. Och ingen kan nånsin ersätta ens barn. Så jäkla enkelt, men samtidigt så svårt när ekorrhjulet snurrar på. Det gäller att komma ihåg vem det är som snurrar det där hjulet och att dra i bromsen innan det snurrar alldeles åt fanders.

One thought on “I relation till ditt barn är du oumbärlig, bara där

Kommentera

