Vill du spänna fast din bebis i den här?

Det här är inte ett produkttips.

Det här är inte heller en historisk genomgång av tvångströjor. Det är inte heller något som säljs av en ockult sekt. Nej, det här är en modern produkt, avsedd att spänna fast barn i åldern 6-24 månader med, i sängen.

Produkten säljs i åtminstone en svensk stor barnbutik, där jag ramlade över den, för runt 600 kr. Där kallas den för sovpåse med nattsele. Märket är Babydan, som ofta har riktigt bra produkter för bl.a. barnsäkerhet, men här har det väl ändå spårat ur?

Jag är inte på något vis emot att ibland sela fast eller bura in ungarna. Hade jag inte gjort det med vilda bebin, hade jag nog inte haft någon bebis. Men, då syftar jag på att ha en sele i en hög barnstol i köket, eller på att sätta barnet några minuter i en lekhage när en själv står med duschvatten i öronen och inte kan ha den där 100-procentiga uppmärksamheten för att barnet inte ska orsaka sig själv livsfara.

Jag tänker INTE nattetid, sovandes, i sängen.

Vad är det för säng barnet är tänkt att sova i för att behöva den här produkten? Och vilka barn ska ha den? Tänker vi typ den där läskiga scenen med djävulsflickan i sängen i Exorcisten?

Sen är jag småskeptisk till sovpåsar i allmänhet. Fördelar sägs vara att bebisen inte kan sparka av sig filten och att hen inte riskerar att få filten över huvudet. Men är det verkligen positivt att inte kunna sparka av sig filten? Jag sparkar av mig täcket när jag är för varm, behöver luft eller lite mer svängrum. Och små barn ska ju sova just luftigt och inte för varmt, för att minska risken för PSD (plötslig spädbarnsdöd).

Samtidigt påstås sovpåsar här och var minska risken för just PSD. Kanske stämmer det. Jag förstår att sovpåsen kan vara ett praktiskt alternativ till pyjamas eller att den kan vara bra om det verkligen är svalt i sovrummet. Men jag är skeptisk. Och definitivt negativ till att utöver sovpåsen sela fast och begränsa barnets rörelsefrihet än mer.

Vad tycker ni? Har jag missat någon viktig poäng? Är sovpåsar i allmänhet bra? Och skulle ni vilja spänna fast bebben om natten?

6 thoughts on “Vill du spänna fast din bebis i den här?

  1. Vet du, såna där selar är jättevanliga på NZ. Jag har fått tipset från minst en vän när jag klagade på att L plötsligt inte ville somna/ligga ner i sin spjälsäng – ”men spänn fast honom då”. Aldrig i livet har jag tänkt varje gång…

    • Men vad intressant. De måste ju vara poppis någonstans för att tillverkaren ska vilja satsa på produkten. Används de alltså på riktigt för att tvinga barn att stanna och ligga kvar i sängen när de protesterar vid nattningen? Vad olika syn det finns på nattningsrutiner.

      • Ja, de som testat menar att det är ”jättebra att köra med under en period tills barnen lär sej att ligga ner, sen när man tar bort den så har de oftast slutat med att vakna mitt i natten och försöka ställa sej upp”. Stämmer säkert men för mej går det verkligen emot alla mina principer och jag skulle aldrig använda något liknande.

  2. Jag vill ogärna döma andra föräldrar, men det där skär i hjärtat. Såklart att barnet då inte ställer sig upp längre. Hen har väl gett upp. Som ett barn som ropar och ropar på föräldrarna utan att få gehör, efter ett tag är det klart att barnet slutar ropa. Det betyder ju inte att hen har blivit lugn och harmonisk, utan snarare att hen har gett upp hoppet om att föräldrarna ska lyssna, tror jag.

  3. Men alltså? Jag fattar inte ens hur den funkar? Är det liksom ett nattlinne man har på sig och spänner fast bebisen på sig själv? Vad händer om man rullar runt i sömnen?

    • Nej alltså det är en sovpåse, som ett nattlinne som är stängt i fötterna, som bebisen ska ha på sig. Och sen en sele som en ska fästa runt barnets madrass så sovpåsen (och barnet) sitter fast. Vet inte om jag lyckades förklara nu..har inte sett den i verkligheten heller, bara läst om den. De är inte vanliga i Colombia alltså?

Kommentera

