Hur gick det med ”sluta amma, börja sova”?

Inlägg 4 på temat Jag behöver desperat sova mer än 55 minuter i sträck! Förra inlägget finns här.

Ja, det gick väl sådär. Först gick det ganska bra med mer sömn, mindre gråt och färre amningstillfällen för varje natt. Men sen blev Saga sjuk och då behövde hon lite mer vätska och lite mer tröst och lite mer trygghet och så var vi tillbaka där vi började igen.

Föregående natt, alltså natt nummer två i den här omgången av avvänjning, slapp vi både gråt och tandagnisslan ända fram till klockan 4, när jag lät henne amma – det var ju nästan ljust ute och nästan morgon…

Problemet är att när hon vaknar mitt i natten och jag är som allra tröttast, så är jag inte så motiverad att ta en intressekonflikt och stå på mig. Då tänker min hjärna väldigt enkelspårigt. SOVA. Fortsätta SOVA. Oavsett vad SOVA. Och för att snabbast möjligt få fortsätta med det, är det enklast att bara ge henne bröstet och somna om. Men jag vet ju att om jag gör det en gång, kräver hon det snart tre gånger och sen plötsligt en gång i halvtimmen nätterna igenom. Så för att påminna mig själv om vad vi egentligen håller på med, kommer här en liten komihåglista som får det att funka. Kanske kan den vara till hjälp för någon annan också.

Har du barn får du förresten gärna lämna en kommentar om hur du och ditt barn gjorde för att sluta amma på natten och vad som har funkat eller inte funkat för er!

Min strategi för att sluta amma, men fortsätta samsova:

1. Påminna mig själv under dagen om varför jag inte ska amma under natten. Att en gång snart blir tio gånger. Och att vakna tio gånger inte lägger grunden för god sömn.

2. Mata och amma lite extra under dagen. Erbjud både välling och amning inför natten, så hon somnar riktigt mätt. Tvärtemot vad jag har hört, tycker jag att det fungerar bra att fortfarande låta henne somna med amning. Men jag har då kvällsammat i soffan och försökt lära henne att sängen är en amningsfri zon.

3. När hon vaknar till under kvällen och natten lägger jag mig intill henne riktigt nära en stund. När hon har checkat av att jag är där och tankat lite närhet, somnar hon gott igen.

4. Sätt hänglås på amningsbehån eller sov i en lång t-shirt, så det inte går att amma av misstag i sömnen.

5. Sätt upp en tidsgräns. När är det okej att morgonamma? Klockan 4? Klockan 6? Bäst har det funkat att då gå upp och amma i soffan och när hon somnat om, gå tillbaka till sängen och sova vidare någon timme. Senaste nätterna har jag däremot testat att morgonamma henne i sängen och somna om. Vi får se om det funkar. Jag tänker att det kanske blir lättare om hon lär sig att hon inte får amma i sängen. Men det vore ju allra smidigast om hon kunde lära sig att det inte är okej att amma på natten i sängen, men att det går bra på morgonen… Barn är ju himla smarta, så kanske kan det funka.

behå (800x520)

Har du lyckats sluta amma på natten, men fortsätta amma på dagen? Hur gjorde du för att lära barnet att det går bra att amma ibland, men inte alltid? Hänglås?

 

Kommentera

