Snabbmaten: torsk med äggsås

torsk äggsås 3 (800x682)

Igår skrev jag om hur vi ibland djupdyker ner i det husmanskostiga 80-talsköket. Här, torsk med ägg- och persiljesås. Vilde tyckte att det var tummen upp – bortsett från ägget då. Så nästa gång hamnar ägghacket vid sidan om. 1-åringen (i morgon fyller hon 1!) åt ägg och allt.

torsk äggsås (800x460)

En osaltad och lite mer välhackad variant för bebis och en annan för oss.

Gör ungefär såhär: Lägg ett paket tinad torsk (finns ekologisk till skapligt pris på tex Willys) i en smord form, salta och peppra (skippa saltet om en liten ska äta) och kanske lite citron, kör i ugnen tills fisken är klar. Gör en vit sås/béchamelsås och blanda i hackad persilja (färdighackad, fryst går fint) och lite mer (salt) och peppar. Häll såsen över fisken. Hacka ett eller flera kokta ägg och strö över. Garnera med smakrika minitomater och gärna lite färsk persilja, men det hade jag ingen. Kanske var det min mosters knep som gjorde att båda formarna sen skrapades tomma. Mycket grädde och smör i såsen. Klart!

torsk äggsås2 (800x607)

Och nej, ingen ambition att erbjuda lyxrecept här. Bara snabba mattips för överlevnad.

Den här rätten går medelsnabbt (av supersnabbt, medelsnabbt och inte så jättesnabbt).

One thought on “Snabbmaten: torsk med äggsås

  1. Jag älskar torsk med äggsås! Det var min favoritmat när jag var liten. Det och ängamat, dvs redd grönsakssoppa med ärtor, blomkål och morötter. Också rätt bra snabbmat när jag tänker på det.

Kommentera

