Även 4-åringar ska åka bakåtvända i bilen

Mycket jobb och fullt upp på alla plan just nu, därav dödläget i bloggen. Jobbar(mer jobb…) på snar bättring, men ville länka till Svenska Dagbladets viktiga artikel idag om barn i bilen.

Enligt artikeln i SVD ska barn åka bakåtvända så länge som möjligt, helst tills de når stolens viktgräns, 25 kg. Det måste jag erkänna att jag inte hade koll på, trots att jag försöker hålla mig uppdaterad om barn och deras säkerhet. Jag har t.o.m. skrivit några artiklar om just barn i bilen.

SVD skriver att ”Mer än dubbelt så många fyraåringar drabbas av skador i nacke och rygg i samband med bilolyckor jämfört med treåringar, enligt sammanställningen av polis- och sjukhusrapporter från NTF. /…/ Enligt en mätning från 2010 åker cirka 90 procent av fyraåringarna framåtvända i bilarna, vilket kan vara en orsak till att mer än dubbelt så många fyraåringar som yngre barn drabbas av rygg- och nackskador i trafiken.”

Jag hade fyra år som en ”magisk gräns” i huvudet. Tydligen inte bara jag som tänkte så. Nu har jag ingen egen bil, men jag hade ändå börjat fundera på att min snart ettåring skulle kunna ta över min fyraårings bakåtvända stol om ett tag och att det skulle kunna räcka med en framåtvänd stol till fyraåringen. Smidigt, tänkte jag också, det tar ju mindre plats. Kanske är det fler som resonerar så och skaffar en framåtvänd och nättare stol till det äldre barnet.

Men nu vet jag, så bakåt blir det, så länge det går. Hur gör ni andra? För en del fyraåringar kan det ju bli riktigt trångt att åka bakåtvända.

 

3 thoughts on “Även 4-åringar ska åka bakåtvända i bilen

  1. Jag och min man är oense i den frågan. Jag tycker att barn ska åka bakåtvänt tills de är minst fyra! (som i artikeln du läste) Medan han redan nu för vår 2,5åring börjar gnöla om att det ser så trångt ut för benen. Vi åker ytterst sällan bil mer än en timme i sträck oftast åker vi 10min eller mindre. Hur jobbigt kan det vara att böja lite på benen lixom jämfört med att göra illa sig ordentligt om man har oturen nog att vara med i en olycka. Säkerhet är viktigare än bekvämlighet i det här fallet tycker jag.

    • Ja problemet är nog att inte alla vet hur stor skillnad det faktiskt gör för säkerheten. Och om ”alla andra” har barnet framåt, så måste det väl vara lugnt, tror jag att en kan tänka. Bra med en sammanställning (i artikeln som jag länkade till) som faktiskt visade hur stor skillnad det gör för skaderisken att ha barnet bakåtvänt.

  2. Pingback: DN sprider felaktigt budskap om bakåtvänt i bilen | Ms Octopussy

Kommentera

