Andra amningsfria natten – jag jublar!

Inlägg 3 på temat Jag behöver desperat sova mer än 55 minuter i sträck! Tidigare inlägg finns här och här.

Vi sov.

Inte rakt igenom, men ändå.

Och grannarna sov nog också, bortsett från kanske 40 minuter runt 1-snåret. Varje minut är visserligen en väldigt lång minut med en ledsen liten, men ändå. 40 minuter. Inte flera timmar.

Vi försov oss till och med.

Jublar! Fast lite stillsamt, i någon slags chock. Har en konstig känsla i kroppen – den av att ha sovit mer än 55 minuter i sträck?

Saga, a.k.a. Trollet, Vilda bebin, är för övrigt 11,5 månader nu och tycker att amning är något av det bästa som finns i hela världen. Det är okej, tycker jag. Men inte varje timme hela nätterna. Men redan nu, andra natten, tycktes det som att hon hade fattat grejen. Jag har ju pratat med henne om det här och jag vill inte förminska småbarns förmåga att lyssna, men jag hade inte så stora förhoppningar. Men när hon vaknade till första gången efter ett par timmars sömn (bara det ett framsteg från max 55 minuter innan) kollade hon att jag var där, grabbade tag i en näve hår och somnade om. Det där med att hålla fast mig i håret, som ett koppel, verkar vara ett substitut, för det fortsatte hon med. Det behovet kanske avtar, tänker jag, som hade en begynnande nackspärr redan runt midnatt. Eller så får det bli nästa avvänjningsprocess.

 

2 thoughts on “Andra amningsfria natten – jag jublar!

  1. Hurra, åh så skönt för er båda! Saga borde ju också rimligen bli piggare tycker man. Heja heja, fortsätt så här!

  2. Pingback: Hur gick det med ”sluta amma, börja sova”? | Ms Octopussy

Kommentera

