Hänglås på behån

behå (800x520)

Inlägg 1 på temat Jag behöver desperat sova mer än 55 minuter i sträck!

Jag tänker att det vore trevligt att inte behöva vakna och amma precis varje timme nätterna igenom, nu när lilla barnet inte längre är en bebis.

Vi tog oss igenom detta för några månader sedan, men ett par öroninflammationer och resan till Indien satte alla former av rutiner ur spel.

Förra gången vi skulle sluta med nattamningen såg processen ut lite såhär:

1. Bebis blir arg. Så urbota förbannad att hon reser sig upp och skakar galler för första gången. (Bvc hade tydligt instruerat att bebis måste börja sova i egen säng för att sluta nattamma. Varför lyssnade jag?).

2. Jag konstaterar att bröstmjölk är starka grejer. Gissar att det är såhär att stötta någon i drogavvänjning.

3. Nattligt besök av granne, vars man tydligen skulle upp och jobba tidigt och inte tyckte att vi bidrog till den bästa sömnen. Måste vara jobbigt för honom, en natt med lite gråt genom golvet. Nästan lika jobbigt som för mig som inte sovit en enda natt på ett år. Hahahahaha. Karlslok.

4. Utdelning av öronproppar till närliggande lägenheter inför natt nr två.

5. Insikt att bvc hade helt fel. Det går att sluta nattamma, men fortfarande samsova. Faktum är att det går mycket bättre. Amning är trygghet. Samsovning är trygghet. Hur logiskt är det då att ta bort båda trygghetsfaktorerna samtidigt? Inte logiskt alls. Galenpannor, de där på bvc ibland. Långtröja eller hänglås på amningsbehån är däremot ett hett tips!

Vi fick faktiskt bättre sömn redan natt nr två den där förra gången, så det finns hopp även denna gång. (Efter första natten är jag däremot inte jätteoptimistisk…)

2 thoughts on “Hänglås på behån

  1. Pingback: Stort behov av öronproppar och kaffe | Ms Octopussy

  2. Pingback: Andra amningsfria natten – jag jublar! | Ms Octopussy

Kommentera

