Skjortor för pojkar och klänningar för flickor

Vilde fyllde ju nyligen 4 och jag bjöd in till första kompiskalaset. Jag funderade över om det fanns några outtalade koder för hur det skulle gå till, något som jag missat, men både barn och medföljande mammor (varför bara mammor?) tycktes tillfreds med det hela. Och det spelade för övrigt ingen roll, så länge barnen hade kul. Men en kod hade jag helt missat – att på kalas då ska barnen lära sig att en minsann har skjorta (som pojke vill säga). Och klänning som flicka såklart. Ja, det uttalades till och med av mammorna. Att på kalas, då får de i alla fall stå ut med att ha skjorta. Om inte annars, ska de i alla fall ha det då. För det var tydligen inget som barnen tog på sig självmant. Mitt barn valde inte heller skjorta, utan randiga mysbyxor och en t-shirt, det som legat närmast till hands när han klädde på sig. Och det som är skönt att röra sig i. Är det inte bekvämt vill han inte ha det på sig.

Kalas är speciellt, det är kul, det är spänannde. Och i sådana sammanhang måste vi genast lära barnen att utseendet är himla viktigt. Varför är det så viktigt att göra barnen fina? Varför spelar det över huvud taget någon roll vad de har på sig när de kommer hit för att äta glass och busa och leka? Varför ska de stå nervöst i hallen och vänta på bekräftelse och när jag inte fattar grejen och automatiskt ger dem komplimanger, så måste de påpeka att ”Titta på min klänning eller titta, jag har minsann skjorta på mig idag eller titta vad fin jag är! Titta på mig!” Jag och kompisarna känner inte varandra så bra och hade inte träffats utanför föris förut och det där var isbrytaren, det viktigaste i vårt första möte.

Kommentera

