Desperat jakt på det perfekta fiket & recension av Espresso House, Vasagatan 15

esprhouse (682x800)Idag hade jag och Saga lite ärenden och jobb inne i stan. Vi blev såklart hungriga och kissnödiga och det inträffade givetvis sådär plötsligt, akut och panikartat, att vi behövde slänga oss in på närmsta, helst trevliga fik, för att åtgärda problemen. Dvs närmsta, helst trevliga fik, som allra helst skulle rymma barnvagn och än hellre skulle erbjuda en toalett stor nog att ta in denna på, och som ännu hellre även skulle erbjuda ett skötbord.

Förr brukade jag leta mig till de minsta och mysigaste kaféerna där en kan sitta halva dagar och prata, jobba, plugga, filosofera och allra helst utan att samtidigt bli ruinerad. Men sedan jag fick barn har jag i stället haft en inneboende karta över de stora, luftiga och ganska likriktade kafékedjorna i Stockholm. Gärna Espresso House, där jag har rabattkort, haha. Mina ändrade kafévanor är nog en av de största förändringarna i mitt liv sedan jag fick barn. Några krogvanor har jag egentligen aldrig haft att förändra. Jag ses mycket hellre över en kaffe än över en öl.

Men usch för mitt osociala leverne det senaste året! Jag rör mig inte alls lika ofta i stan nu för tiden och har uppenbart inte hängt med i ”utvecklingen”. Exempelvis hade jag inte fattat att det inte ens hos de stora kedjorna, är självklart att erbjuda en toalett nu för tiden. Smart affärsdrag. Inte jättestor risk att folk ockuperar ett bord i timmar utan att handla mer än kaffe, under de förutsättningarna.

Efter några misslyckade inrullanden på fik, som inte uppfyllde kraven, ackompanjerad av tilltagande knorranden och tjutanden från bebis, föll valet tillslut på stora Espresso House på Vasagatan, det som ligger närmare Kungsgatan än Centralen. Det närmast Centralen saknar upplysningsvis toalett och är även ganska trångt för barnvagnar i allmänhet. Men Espresso House på Vasagatan 15-17 var riktigt trevligt. (Bortsett från att jag av säker källa vet att de förr hade problem med råttor i köket, men det var länge sen och nu gav det åtminstone sken av att vara fräscht och med stor omsättning).

En liten recension av främst miljön, för fikat är ju detsamma på alla ställen:

Plus

+ Lite mer ombonad inredning än hos många större kedjor och helt okej myskänsla trots stor lokal.

+ Många olika sittmöjligheter – stol eller fåtölj i ett fönster, kanske en soffa i ett hörn, mitt i på högre stol, mitt i på långbänk/soffa, som även funkade bra för bebis att sitta på, eller på övervåningen, som jag däremot inte vet hur den ser ut.

+ Mycket barnvänlig stämning, men samtidigt inte alls överfullt av ungar och latteföräldrar.

+ Snabb och självklar hjälp med uppvärmning av barnmaten, som levererades i någorlunda lagom temperatur (liiite för varm).

+ Mysiga stora koppar till latten i stället för höga glas – kanske mindre risk att välta över barn eller sig själv…

+ Stort plus för den rymliga och fräscha toaletten med plats för barnvagn och utrustad med skötbord. Dessutom tillpiffad stämning där inne med levande ljus – mycket viktigt när en ska byta blöja på ledsen bebis i farten. Ungefär lika viktigt som levande ljus under en förlossning. Precis det man bryr sig om då… Men ändå något som jag tror att många packar ner i bb-väskan, åtminstone till första förlossningen, i någon slags skenromantisk bild av hur det hela ska gå till.

Minus

– I trappan upp till ingången saknas det en ramp, trots att det är fyra-fem trappsteg. Inget problem att skumpa upp för trappan däremot.

– Redigt minus för att det bara fanns EN barnstol i hela lokalen. Den andra var trasig. Men jag tycker att det bör finnas fler än två i en så pass stor lokal.

– Och som alltid, stort minus för att inte kaffet är rättvisemärkt, även om Espresso House själva säger sig servera sjysst kaffe. Om de nu gör det vore det väl inte så svårt att få en Fair Trade-märkning?

Obs. Jag har ingen dold reklam här. Mina kommentarer om produkter eller butiker är mina egna omdömen.

Kommentera

