Första kompiskalaset

kalas 1 (800x590)

Finalen och det sista av veckans kalas för 4-åringen, var kompiskalaset. Det första kompiskalaset någonsin. Fyra vänner fick han bjuda. Jag har läst någonstans att barn klarar av att umgås med ungefär lika många kompisar som antal år de är. Och jag har i vilket fall inte plats för så många fler ca 4-åringar hemma. Igår hade vi släktkalas med kanske 20 personer och jag kan lova att dagens fem stora barn + två småsyskon + tre medhavda mammor + mig själv kändes som tio(tusen) gånger fler än gårdagens gäster. Gårdagens gäster hoppade heller inte så mycket i soffan, smulade inte kexchoklad i sängen, åt inte russin under byrån och lekte inte superhjältar uppe på bokhyllorna… Kul hade de i alla fall idag.

kalas 2 (800x418)

Det blev glasskalas. Barn gillar ju tacos och att plocka själva ur små skålar. Så jag serverade dem glass och saft och lämnade dem sen ensamma i köket med ett gäng plockskålar. Maränger, non stop, banan, bär, strössel, grädde, chokladsås. Ja ni hör, inte konstigt att jag hade fem sockerchockade superhjältar som for runt resten av kalaset. De medhavda mammorna fick kaffe och resterna av gårdagens tårta i vardagsrummet. Det verkar som att 4 år är året då de flesta börjar bjuda på kompiskalas. Och 4 år är nog lite i gränslandet för att våga gå själv på kalas. Ett av barnen idag lämnade föräldrarna hemma. Jag tyckte mest det var trevligt med lite vuxensällskap av de som stannade. Det ges dessutom sällan tillfälle att småprata med andra föräldrar från föris. Det blir mest ett snabbt hej och hejdå vid hämtningar och lämningar.

kalas 3 (800x550)

Temat enkelhet funkade hur bra som helst. Jag hade några lekidéer på lager, men de kunde jag lätt lämna kvar på lagret till ett annat år. Barnen var fullt engagerade i sin egen lek. Och när de var så få som fem kunde de till stor del leka tillsammans allihop. Vid ett tillfälle när ljudnivån höll på att slå hål i taket fick jag samla ihop dem lite (helt fascinerande hur snabbt andras barn lyssnar när en tar sig ton!) och satte dem på projektet att bygga den längsta och bästa tågbanan av briobitarna. Och sen blev det fiskdamm – russin, en liten kexchoklad, en ballong, serpentiner och en badanka(!) På Lekia hittade jag en nätpåse med sex blommiga, färgglada bankor i giftfri plast för ca 60 kr. Det gav lite tyngd åt påsen i fiskdammen. Det förvånar mig däremot att fiskdamm fortfarande går hem, en filt i dörröppningen – jag trodde att det skulle vara sååå ute. Men inte. Och eftersom kalasandet inte riktigt fått fart bland kompisarna än tänkte jag att det kan vara bra att sätta ribban lågt för de kommande kalasen. Det värsta jag kan tänka mig är att föräldrar börjar trissa upp kalasen och försöker bräcka varandra.

kalas 4 (800x531)

Sen städade vi. Jag har aldrig sett maken till unge att städa, fixa och organisera. Från inferno till ordning och reda på några minuter. Innan kalaset ropade jag att han skulle plocka upp sina saker så att de skulle få mer plats att leka. Jag lät nog lite bestämd, för han svarade att ”Mamma, du behöver bara fråga, så gör jag det”. För mycket ansvar för en liten? För duktig? undrar jag ibland. Men jag vill inte vara någon slags hemhjälp som ska plocka andras smutsiga strumpor tills de flyttar hemifrån. Det tror jag inte gynnar någon. Jag gillar att vi hjälps åt att röja upp efter förmåga. Så länge vi hjälps åt kan de gärna både få klättra på vägglisterna och fara runt.

One thought on “Första kompiskalaset

Kommentera

