Snart är vårslasket här! Testfakta har testat gummistövlar för barn

DSC_0732

Testfakta har testat ett gäng gummistövlar för barn. Samtliga modeller håller tätt som nya, men slits och åldras olika snabbt. I testet undersöktes stövlarnas tålighet, hur snabbt de åldras, stödet för foten och om de har reflexer. Hälften av stövlarna hade sprickor efter Testfaktas åldringstest.

Mitt stora barn har sällan hunnit växa ur sina stövlar innan de har spruckit och börjat läcka. Att spara dem till lillasyster har det inte varit tal om. Surast blev jag förra året när jag hade köpt en lite dyrare modell – Kavats Pippistövlar (som i bilden ovan) och de sprack efter drygt tre månader. När jag kontaktade Kavat med bild på sprickan blev jag ombedd att skicka in stövlarna för en bedömning, vilket jag visserligen inte gjorde, så jag får skylla mig själv. Men jag hade inte lust att stå för frakten och jag fick uppfattningen att det var osäkert om de skulle ersätta stövlarna. Jag blev trött och sur på att det inte var självklart att ett par stövlar som spruckit på fyra ställen efter att ha utsatts för normalt slitage (under en visserligen regnig sommar) skulle ersättas. Synd, för stövlarna var verkligen jättefina. Men en regnig sommar på landet ska de klara av.

Av modellerna i Testfaktas test fick Crocs Handle it Rain Boot bäst i test. Everest Rub Boot S12 fick också bra betyg för kvaliteten, dock med ostadigare sula än Crocs.

I testet ingick också en stövel från Kavat, men Slask, en annan modell än den mitt barn ”testat”Kavats Slask fick något lägre betyg än Crocs och Everest, eftersom den ger sämre stöd för foten och den saknar reflexer. Kvaliteten och vattentätheten fick däremot bra betyg.

Även Tretorns stövel Gränna klarade åldrings/tålighetstestet bra, men den saknar stöd för hålfoten. Tretorns stövel är för övrigt den tyngsta av modellerna i testet med 441 gram. Att jämföra med Everest 391 gram och Crocs endast 160 g.

Sämst i testet fick Polarn och Pyrets Rain Boots, som efter testet hade tydliga sprickor.

Utifrån mina erfarenheter behöver inte en billig modell vara sämre. Viktigast är antagligen att låta barnet testa stövlarna och se att hen orkar klampa runt i dem utan att snubbla. Stövlar som väger lite mer kan ju antingen kännas stabila eller bli till ”snubbelklossar”. En del modeller är tyngre och bredare, som den här från Tretorn (mitt barn har de här som fodrade stövlar) medan andra är lättare och nättare, som Everest (som mitt barn har som ofodrade). Jag har varit med om att ett par Everest av tidigare årsmodell spruckit ganska snart, men de kostade i alla fall bara hälften jämfört med de från Kavat. Och Everest fick ju bra omdöme i Testfaktas test, så kanske har de uppdaterats och förbättrats. De mitt barn fick i höstas är fortfarande okej så vitt jag vet.

Här är en av sprickorna i mitt barns Pippistövlar. Plaskvåta blev fötterna efter en sommars användning.

Pippi stövlar b (479x800)

En minst lika stor spricka fanns på andra sidan. Slitaget blir antagligen som värst där stöveln böjs vid rörelse. Men jag tycker nog att barnen ska kunna röra sig med stövlarna.

Obs. Jag har ingen dold reklam här. Mina kommentarer om produkter eller butiker är mina egna omdömen.

Kommentera

