Tänk om det bor en orm i taket

Jag är rädd för ormar. Jag försöker vara cool inför barnen, men egentligen är jag apskraj. Och just på sekunden gånger tusen.

Redan första morgonen här noterade jag en främmande variant av torkat djurbajs i fåtöljen på ”verandan” utanför vår hydda. Som från stora råttor. Kanske en mungo sa min kompis. Lät ganska bra tyckte jag. Med fikonträd utanför som droppar fallfrukt och blad ner på taket, verandan och marken runtomkring har jag sen tänkt att det nog är någon slags frön jag hittar i fåtöljen varje morgon. Den tanken kändes än mer tilltalande.

Men ikväll när jag för ovanlighetens skull satt ute i den där fåtöljen och skrev i godan ro, så bajsade någon plötsligt rakt i mitt knä. Fast en färsk variant, som då påminde mer om en liten fågelskit. Då var jag mest glad att det ”bara” var det och ingen levande mask, som jag först trodde där i halvmörkret. Men sen började tankarna gå och jag började spana in verandans tak med ficklampan, utan att varken se mungo eller fågel.

Så jag googlade mungobajs och det ser inte alls ut som fåglarnas eller råttornas. Så för att utesluta även ormar googlade jag på det med. Men fick genast upp massor länkar och svar om att ormbajs ser ut just som en slags fågelskit. Tror ni jag är skraj nu eller här i hyddan med min bebis?! Senast igår förklarade dessutom en av killarna som jobbar här att i floden (ca 5 meter från min dörr) bor inga jättegiftiga ormar, underförstått bara lite giftiga eller?

Om det skulle bo en orm vid taknocke, är det för övrigt samma taknock som löper nästan ovanför sängen. Funkar myggnät även mot ormar?

– – – – – Nu, mitt i det här inlägget, kom hotellvakten förbi på sin runda. Det blev intressant. Jag försökte uttrycka min oro för ”snake” ”poop” ”roof” ”?” och visa med armen som en orm, hur bajset ramlat i mitt knä och peka på taket. Han trodde att jag behövde hjälp att släcka lampan.

Google. Orm heter viper på hindi. ”Viper no no no”, tyckte vakten. Jag försökte förklara att något slags djur hur som helst gjort sig påmint och att det tycktes befinna sig i taket. Jag googlade upp lite ormbajsbilder. Vissa ser ut som stora hundbajsar! Men vissa ser också ut som det jag fick i knät… Jag visade bilderna för vakten. Han måttade med händerna och frågade ”Big? Small?” ”Okey, no danger”.

Sen pekade han på en bild av en lång orm och gestikulerade hur den kan hugga och förklarade att jag ska akta mig, att den är farlig. Jo det är ju liksom grunden till min oro här. Sen började han gå runt och lysa med ficklampan och leta efter något i taket både ute och inne. Han hittade inget/ingen.

Han fortsatte ändå att peka på ormen på bilden och påpeka att den är farlig, men ”small no dangerous”. ”Only chipkali”. ”Chipkali”, vad är det, en liten orm? Som att ormarna i floden bara är lite giftiga?

Google, igen. Chipkali är bara en ödla! Och ödlor håller dessutom tydligen insekter borta. Uppenbarligen inte myror däremot, för det är det ingen brist på. Men undrar om ödlor även håller ormar borta, någon som vet? Det var inget jag hittade på google tyvärr. Däremot att ormar äter ödlor. Så om det fanns en orm i taket bör det ju inte finnas ödlor och annat här, som grodor. Och grodor hade jag inne senast igår.

Bra ord att kunna för den som ska till Indien: viper (orm), chipkali (ödla), dhanyavad (tack – kan ju vara bra att kunna när någon letat djur i taket åt en mitt i natten).

Kommentera

