Med taxichauffören hos doktorn

Även om jag känner mig ganska hemma i Indien skulle jag inte ha åkt hit själv med bebis. Det kan ju hända något. Men nu blev det ändå av olika anledningar så att jag mest är själv med bebis här. Men ändå inte. För det är svårt att vara riktigt ensam i ett land med närmare 1,3 miljarder invånare. När en reser själv träffar en dessutom fler nya människor, både indier och andra turister. Och det är då det ibland faller sig så att en har taxichauffören till sällskap hos doktorn, ja att han står där inne i mottagningsrummet under själva läkarbesöket. Som den mest självklara saken i världen.

Det var först senare, när jag dubbelkollade med honom hur det nu var läkaren sagt om doseringen, som det slog mig hur främmande motsvarande scenario skulle vara hemma. För det var inget akut livshotande, utan en prickig bebis, som ledde till en liten tur i närmaste byarna på jakt efter en öppen mottagning. Trots en liten rundresa gick det hela smidigare än hur ett läkarbesök hemma en tidig lördagkväll skulle te sig, och vi kom därifrån med ett recept(?) – ja Sagas förnamn stod i alla fall på pappret – på en allergimedicin. Som komplement skickade läkaren med en örtsalva och några små minipiller, som visade sig vara ett homeopatmedel. Jag visade för säkerhets skull upp hela kitet hos apotekaren för att vara säker på att det var trygga grejer. Bara bra det där tyckte de. För här utesluter inte det ena det andra. Läkarvetenskapen behöver inte utesluta örtsalvan eller tvärtom, på samma sätt som att den ena religionen inte behöver utesluta den andra här. Allt lever liksom sammanlänkat. På så sätt kan jag förstå att det new age-inspirerade har hittat en plats här sedan flera decennier, nu sida vid sida med solbadande charterturister.

blogg apotek 2 (800x558)

Jag gillar helhetstänket kring kroppen och naturen här. Och det känns tryggare när en läkare ordinerar en örtsalva än om en själv skulle testa något från hälsokosten på eget bevåg.

 

blogg apotek (800x531)

Det blev besök hos ett par apotek innan de hittade rätt. Här letade de, så jag hann fota. På nästa hittade de, men där vågade jag inte fota den äldre och lite stränga apotekaren.

 

Kommentera

