Här råder full censur

DSC_0246 (800x574)

Jag har svårt för barnprogram som går på tv. Det finns såklart bättre och sämre, men jag har sett för mycket av de senare. Så mycket att jag har valt att ”inte få in” Barnkanalen här hemma. Och några andra barnkanaler har vi inte. Jag stödjer ju inte censur i allmänhet, men för barnen censurerar jag helt ärligt både mycket och gärna. Det är ju bara en tidsfråga hur länge jag kan göra det, men jag kör på så länge det funkar.

Jag vill ha fritänkande ungar och det kanske inte går ihop med censur, men jag vill ge dem en bra grund att tänka utifrån. Hemskt? Kanske. Men min ambition är helt krasst att indoktrinera dem så mycket jag bara kan med braiga förebilder och skapligt genustänk.

I många avseenden var det såklart inte bättre förr, men det finns helt klart vissa godbitar som fortfarande går hem. Pippi är såklart en favorit. Lotta på Bråkmakargatan är ganska trevligt trotsig, tycker jag. Mitt stora barn älskar bokstäver – helt och hållet som en följd av Fem myror är fler än fyra elefanter. Mitt lilla barn diggar och dansar gärna till detsamma. Sen gillas Alfons. Vad gillar (ni att) era barn att titta på?

Jag vill inte visa program som ger ett intryck av att vara ihopkrafsade i all hast, lite som Eldorados billiga gelégodis. Alla (åtminstone föräldrar) är ju överens om att barn är värda det bästa, så varför produceras det så mycket skit med barn som målgrupp? Skitfilm, skitleksaker, skitgodis? Jag vill se mer ansträngning bakom grejer för barn. Och det finns ju om en letar, som ekologiskt smågodis och filmer och program som inte skapar hyperaktiva kids klockan 6 på morgonen.

Jag gillar program som är så pass lugna att jag och bebis kan sova vidare till dem när stora barnet går upp i ottan och tittar. Och jag gillar program som både barnen och jag och dagen kan vakna till i sakta mak. Inte program som efter en kvart har skapat hysteriska ungar och en stissig mamma. Lite som att vi lyssnar på Ring så spelar vi och inte på någon av radions reklamkanaler på helgmorgnarna.

Så sammanfattningsvis är jag alltså för censur, för indoktrinering, för bakåtsträvande och gillar pensionärsradio. Bra där.

One thought on “Här råder full censur

  1. Måste nog ändå försvara SVT och Barnkanalen här, som luttrad i barntvbranschen där jag hängt sedan 1998 med mina tre. De har faktiskt riktigt mysiga och lugna barnprogram, speciellt tidiga mornar. Och Bolibompa mellan 18 och 18.30 är också anpassat för de små. Det är den enda kanalen jag känner att man faktiskt kan släppa barnen fria att titta på utan att vara orolig för att det dyker upp en massa skräp. Några andra barnkanaler kan vi ”tyvärr” inte få in hemma hos oss 😉

Kommentera

