Det blir sällan som en tänkt, men en väljer själv hur det blir

Jag bet mig nästan i tungan när jag sa det – när jag glatt berättade för en vän att jag skulle hem och laga god mat, att jag hade köpt ett matchande vin, att jag skulle baka chokladkaka lite sådär meditativt, lyssna på jazz, softa. Medan bebis sov.

Alla småbarnsföräldrar vet att en inte gör så, inte uttalar det högt, inte tänker det tyst. För småtroll kan lukta sig till sånt på flera mils avstånd. De vet att det är ikväll det gäller, det är nu vi ska röja och vara vakna till inpå småtimmarna.

Trixet är att inte planera, utan att bara helt av en slump, utan att tänka, råka köpa hem god mat och kanske få med sig en film eller så och sen bara råka vara förberedd när en plötsligt överrumplas av det oväntade tillfället när det väl ges.

Ikväll var inte en kväll när tillfället gavs.

Förut kunde jag känna mig ganska frustrerad över sådana kvällar. När förväntningarna absolut inte infriades. Men att stanna i frustration över vad en inte har hunnit, måste vara det mest glädjedödande. Då missar en ju både glädjen i det en hade tänkt sig få uppleva och glädjen över det en faktiskt upplever. Som ikväll – det var flera saker jag inte hann, men däremot fick jag snusa min mjuka, gosiga bebis i nacken både en och fem gånger för att söva på nytt. Det är verkligen inte frustrerande. Tvärtom. Det handlar med andra ord helt om förväntningar och att sen kunna vara i det som är. (Och om att kunna slänga ihop god mat väldigt väldigt väldigt snabbt den lilla stund som faktiskt blev över).

Ett himla bra knep om en fastnar i frustrationen är att lista för sig själv vad en har gjort i stället för vad en inte har gjort. Kanske är det små saker, som att ha hunnit tvätta bort sminket eller byta från de där obekväma jeansen innan en blev sittande med bebis i famnen. Små saker, men som en hade saknat massor om en hade varit utan dem.

Kommentera

