Rawfood nöt- och fruktbollar. Bästa mellis eller godis.

Här kommer det utlovade receptet på mina rawfood nötbollar/fruktbollar, som jag skrev om här. Toppen som snabbt och nyttigt mellis när amning eller annat sugit musten ur en, eller som alternativ till godis för barn som blivit stora nog att äta nötter.

DSC_0027 (800x515)

Du behöver (proportionerna är ungefärliga):

1,5 dl färska dadlar – kärna ur.

0,5 dl mandelmjöl (eller mixa ditt eget).

0,5 dl mandlar. Det går säkert bra med bara mandelmjöl, men jag gillar när det dyker upp lite större bitar av mandel här och där.

1 dl cashewnötter. Jag har bara använt naturella/osaltade, men det skulle kanske vara gott med lite sälta i kontrast till den söta frukten?

0,5 dl riven kokos.

2 tsk kokosolja.

Jag brukar göra bollarna lite hipp som happ utifrån vad som finns hemma och vad jag är sugen på, men ofta gör jag ungefär såhär som bas och lägger ibland till lite annat – tex mörk choklad, kakao eller kardemumma. Det går antagligen bra att kombinera med torkad frukt, men färska dadlar är bra eftersom de är så kladdiga och smetiga.

DSC_0057 (800x531)

Blanda ihop allt och kör i mixern! Eller någon liknande maskin. I mixern fastnar det ofta i knivarna, så en får pausa ofta, skaka på den och pilla runt lite med tex en lång lattesked – såklart inte samtidigt som mixern är igång 😉

Mixa till lagom kross och gegg. Bollarna jag gjorde idag blev lite ”bitigare” än vanligt, för bebis blev alldeles väldigt skraj för oväsendet, så jag kunde inte fortsätta köra. Hörselkåpor för miniöron är ett tips. Jag gissar att det låter en del när nötterna kastas runt även i en tystlåten maskin.

DSC_0097 (559x800)

Forma bollar av geggan. Klart!

Jag kom på nu att det nog skulle vara supergott att doppa dem i smält mörk choklad, men då blir det ju genast lite mer omständigt och tidskrävande. Jag gillar att det går snabbt och smidigt att kladda ihop de här.

Avsluta med en extrakoll på golvet efter eventuella tappade mandlar, nötter eller dadelkärnor som har sådan där läskig storlek för småtroll att sätta i halsen.

Jag gissar att de går att frysa, men det har jag inte testat. De brukar lätt gå åt inom en vecka här. Håller sig fint i kylskåpet.

One thought on “Rawfood nöt- och fruktbollar. Bästa mellis eller godis.

Kommentera

