Det perfekta köket

DSC_0087

Ett minikök i köket håller alla småttingar sysselsatta när en själv lagar mat eller försöker äta i lugn och ro. För hos mig är det åtminstone så att när jag väl ska sätta mig att äta är alla andra just färdiga att springa vidare.

Ett minikök behöver verkligen inte vara avancerat. En papplåda till spis och några bunkar och slevar så är det kirrat och klart. Eller så går det att hitta en enkel leksaksspis på Blocket för runt 100-lappen. Vår spis pysslade jag ihop till stora barnet när han var runt ett och den har varit en stor favorit sedan dess. Senaste månaderna har den däremot hamnat lite i skymundan och blivit mer av ett avlastningsbord för mina grejer. Men i helgen krävde barnen tillbaka den och då passade vi på att piffa till en hel liten caféhörna med lite smaskig väggdekor.

DSC_0035Spisen var ett nattduksbord i teak, som jag hittade på en loppis för 20 kr. Jag målade. Klistrade en rutig vaxduk på hyllan och i lådan. Spisplattorna är vad jag tror kallas skumplast från Panduro. Det är bra att använda ett starkt klister och se till att det fäster ordentligt, för det är väldigt lockande för små fingrar att försöka pilla loss dem. Till knappar/vred använde jag trähjul. Jag spikade fast dem, men lämnade lite luft, så att de går att vrida på.

Maten har jag sytt av gamla kläder. Det är smart att spara tex strumpor i glada färger, som har fått något hål. Perfekt pysselmaterial. Här serveras ägg, morötter och pannkakor med jordgubbar och en gräddklick. Det finns liknande att köpa i många söta, men ofta ganska dyra leksaksbutiker.

DSC_0059

DSC_0061

2 thoughts on “Det perfekta köket

Kommentera

