Nej, vi har inte haft inbrott

IMAG1760 (3)

Den här suddiga mobilbilden framställer ju inte eländet ur bättre dager direkt…

Så här: Fredag eftermiddag, halvkrassliga barn, alla är trötta. Stora barnet somnar i soffan framför Pettson och Findus. Jag sjunker ner i en fåtölj. Vilda bebin leker förnöjt. Mycket förnöjt, då hon har kommit på hur en öppnar dvd-skåpet. ”Så bra att jag kan sitta här i fåtöljen och kolla på filmer (utspridda på golvet vill säga, men ändå) och samtidigt ha uppsikt över barnen” tänker jag. ”Det är bra härligt med fredagseftermiddagar. Kanske kan jag samla lite kraft och motivation till att laga lite god mat?” tänker jag.

Jo det brukar ju funka så, eller hur?

PANG HJÄLP PANIK SKRIK

Och där följde en timmes in på millimetern nogrann dammsugning av lampskärmsglassplittersmulorkross, som letat sig in precis överallt. Så himla läskigt med krossat glas när en har en unge till golvmopp, som gärna torkar och svabbar de mest oåtkomliga delarna av golven, med både kropp och tunga.

Men ändå, dagens positiva:

  • Ingen gjorde illa sig.
  • Glödlampan höll!
  • Jag har nu nöjet att leta fin lampskärm på loppis. Jag älskar loppisar.
  • Det bor inte längre dammråttor bakom soffan.
  • Jag har den bästa grannen, som höll vilda bebin under uppsikt medan jag hade fredagsmys med dammsugaren. Dvs hon höll riktig uppsikt, inte sådan där ”sitta och slöa-uppsikt”, som jag vågade mig på två sekunder där i fåtöljen. Det stora barnet hade inte behov av någon uppsikt. Han sov när det smällde. Han sov när jag och vilda bebin skrek i förskräckelse. När snälla grannen kom på besök. Då sov han. Han sov fortfarande till ljudet av dammsugaren på högsta effekt. Och han sov när jag flyttade runt soffan, med honom i. (Samma barn som sover gott på, och vid avstigning från bussar, som i det här inlägget).

Kommentera

