Höjden av feghet och höjden av mod

Det är lätt att bli ledsen, rädd och arg när en tänker på det näthat som togs upp i Uppdrag Granskning igår.

Groteskt och äckligt. Och det är verkligen höjden av feghet att uttrycka sitt hat anonymt, ofta i grupp och dessutom många gånger riktat mot personer som är allt annat än anonyma.

Hatarna måste vara hysteriskt rädda att förlora kontroll och makt, tänker jag. När de känner sig hotade, då smäller det. Det är ju inget nytt. Det sker ju överallt hela tiden, dolt som våld inom hemmen och offentligt som hot på nätet. Men på nätet är det så många personer på en gång och som triggar varandra. Det blir som en enorm gruppvåldtäkt. Flera tusen personer. Gränserna som var på tok för svaga innan, blir obefintliga.

Jag blir så arg att jag vill skrika. Det är jag glad för. Och än gladare när jag ser att Maria Sveland snart kommer med en bok i ämnet: Hatet – en bok om antifeminism. Där har vi höjden av mod. Det är ju tystnad hatarna vill ha. Och det kommer de aldrig att få. Inte en chans.

Hatet

One thought on “Höjden av feghet och höjden av mod

Kommentera

