Fett bra fett för huden

cremer

Tre feta favoriter under vinterhalvåret, som passar både stora och små.

Mina barn får sådär riktigt blossande röda och torra kinder även efter korta stunder i kylan. Och när mina händer är klara med alla blöjbyten, allt torkande och svabbande och slabbande är narighet och självsprickor en ganska mild beskrivning. Men här är tre bra cremer utan konstigheter som faktiskt funkar:

Estelle & Thild, Body Cream Baby & Child, 100 ml, 185 kr. Säljs bland annat på Apoteket hjärtat och hos Eleven.se.

En mild, ekologisk, doftfri och lite fetare creme/lotion för hela kroppen. Funkar också toppen som akuthjälp för händerna när en bara har två sekunder på sig och behöver något som drar in snabbt och inte kladdar ner allt och alla. Däremot inte tillräckligt fet för att kunna ”läka” självsprickor och liknande. Innehåller bla sheasmör, mandelolja, solrosolja och sesamolja.

Sasco, Sheasmörsalva, 50 ml, ca 119 kr. Säljs tex i hälsokostbutiker och i olika nätbutiker, tex tillverkarens egen.

En riktigt fet och kladdig salva, som både känns och doftar lite som honung. Men åh så effektiv. Kladda in vid läggdags och vakna med hela, smärtfria och friska händer igen. Första gången köpte jag den för att bota hysterisk klåda och torr hud under graviditeten. Funkar toppen för en växande gravidmage. Tar ganska lång stund innan kladdkänslan försvinner dock. Innehåller sheasmör, bivax och E-vitamin – inget annat.

Weleda, Skin Food, 30 ml, 61 kr hos Bodystore.com (en nätbutik som enligt mig ofta har ett helt okej utbud av naturliga hudvårdsprodukter, häloskost mm och framförallt ofta till ett lägre pris än många andra butiker).

Ekologisk, mycket fet och lite seg universalcreme, som funkar toppen både för händer, ansikte, torra armbågar mm. Doftar (tyvärr) starkt av ringblomma, som flera av Weledas produkter. Min 4-åring rynkar på näsan. Men jag vet andra som gillar lukten. Och jag står ut, för den gör verkligen sitt jobb. Som salvan ovan fungerar även den här som en suverän kur över natten eller som skydd mot kyla. Innehåller bla solrosolja, ullfett, mandelolja och bivax. Som syns på bilden en tub som haft stor åtgång här hemma.

Obs. Jag har ingen dold reklam här. Mina kommentarer om produkter eller butiker är mina egna omdömen.

Kommentera

