Kaffe och praliner från Försäkringskassan?

Söka Bostadsbidrag

Det tog mig hela januari att ta tag i ansökan om bostadsbidrag för 2013. Det var ett motstånd utan dess like. Trots att det ju är en bra grej det här med bostadsbidrag. Jag har ett hem, ett bra och absolut tillräckligt stort hem för barnen, mig (och ett gäng dammråttor, femtielva utspridda leksaker och några stora tvätthögar). Och som bostadspolitiken och bostadsmarknaden ser ut är det verkligen himla fint att ha ett hem. Det tror jag är lätt att glömma i hetsen efter den perfekta nyansen på köksluckorna.

Men ändå, jag har gått runt som på nålar, riktigt sylvassa och långa nålar, hela dagen, våndats, byggt extra höga klosstorn ihop med lillskrutt, ja till och med gått till Öppna förskolan – och det hör inte till vanligheterna.

Nu kl 02.02 har jag vänt papper, grunnat på siffror och rynkat på ögonbrynen. Det krävdes både kvällskaffe och chokladpraliner ett par gånger om. Bostadsbidrag söks nämligen för ett år i taget och baseras på årets totala beräknade inkomst. Inte så knepigt kan tyckas, men som frilans med firma, föräldraledighet och tusen möjligheter(!) under året, är det lagom lätt att räkna ut exakt hur tillvaron kommer te sig. Och är det något jag lärt mig senaste året, är det att en aldrig kan räkna med mer än nuet.

Varför finns inte möjligheten att söka bostadsbidrag för en månad i taget? Mycket enklare för de som flyttar eller byter boendeform under året och mycket enklare om inkomsten varierar. Och mindre risk att bli återbetalningsskyldig om inkomsten blir högre än beräknat. Försäkringskassan borde anpassa sig efter hur bostads- och arbetsmarknaden faktiskt ser ut. (Och skicka ut kaffe och praliner med blanketterna! Som upplägget ser ut nu.)

One thought on “Kaffe och praliner från Försäkringskassan?

Kommentera

